ARTIKEL SEBELUM

15/06/14

100 hari MH370: Kehilangan masih dianggap misteri

 MH370

SHAH ALAM – Menjelang 100 hari kehilangan MH370, ia masih menjadi misteri malah usaha mencari dan menyelamat masih gagal menemui sebarang petunjuk walaupun hampir setiap inci Laut Hindi telah ‘dibongkar’.

Pelbagai reaksi ditunjukkan orang ramai termasuk pembaca Sinar Harian yang rata-rata masih berharap agar semua penumpang MH370 itu kembali ke bumi Malaysia dengan selamat.

Ariah Yah berpendapat harapan akan diberi kepada mereka yang berharap dan menyifatkan segala yang berlaku adalah atas ketentuan ALLAH.

“Kita hanya manusia biasa tak dapat nak meneka apa yang ALLAH telah tentukan. Kini yang ada hanya satu harapan agar ALLAH tunjukkan segala yang disembunyikan dari mata kasar kita semua.

“Memang terasa semakin hilang harapan itu namun bagi yang berharap akan ada harapan Insya-ALLAH. Doakan saja kerana doa bukan kena bayar pun,” katanya yang dipetik di Facebook Sinar Harian.

Sementara, ramai pembaca lain yang tetap mendoakan agar semua penumpang MH370 itu pulang dengan selamat.

Mila Karmila Ross menulis, “saya tetap berdoa semoga semuanya selamat.”

Ai Nik pula menulis, “saya berharap agar anak kapal dan penumpang MH370 pulang dengan selamat.”

Fairul Anuar pula yakin MH370 akan ditemui dengan ketentuan ALLAH.

Teori demi teori berlegar sejak hari pertama kehilangan pesawat MAS itu dan sehingga hari ini, ia masih kekal menjadi teori.

Ada laporan menyebut MH370 mendarat di sebuah pangkalan tentera AS di Lautan Hindi, Diego Garcia dan ada juga yang mengatakan penduduk melihat pesawat yang ciri-cirinya menyamai MH370 terbang rendah di kepulauan Maldives.

Malah seorang lagi pembaca Sinar Harian, Jimi Rashdan Jamaludin membangkitkan soal teori tersebut.

“Dari segi kepercayaan, serahkan pada Illahi, dari sudut kehidupan MH370 adalah pesawat canggih yang mana bila terhempas ia akan menghantar isyarat secara automatik ke Boeing dan juga pemilik.

“Mana mungkin ia terhempas. Sehingga kini, pihak tertentu menyembunyikan sesuatu, mengapa pangkalan tentera Amerika Syarikat di Lautan Hindi tidak menyatakan apa-apa laporan, sehingga ada teori menyatakan ia singgah di Maldives bagi mengisi bahan bakar. Maldives berada berhampiran Lautan Hindi laluan ke pangkalan tentera AS itu,” kata seorang lagi pembaca,

Malah Jimi Rashdan juga berpendapat pesawat MH370 tidak terhempas ekoran tiada penemuan sebarang serpihan sehingga ke hari ini.

Faieza Najieza pula berpendapat misteri MH370 hanya mereka yang terlibat dan Yang Maha Berkuasa mengetahui perkara itu.

“Banyak rahsia yang tersimpan. Hanya mereka dan Yang Maha Kuasa mengetahuinya,” tulisnya.

Sementara, pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata usaha pencarian MH370 akan dipertingkatkan dari semasa ke semasa dengan bantuan negara-negara seperti China dan Australia.

Katanya, menerusi hubungan dua hala yang kukuh antara Malaysia dan dua negara terbabit serta negara Asean lain, operasi pencarian menjadi lebih mudah.

Isnin lalu, beliau mendedahkan kos mencari dan menyelamat MH370 bagi fasa pertama membabitkan RM27.6 juta.

Jelasnya, kos tersebut adalah kecil jika dibandingkan dengan kos yang dikeluarkan negara lain untuk menggerakkan aset dan jentera pencarian yang menelan belanja lebih US$23juta (RM73.5 juta).

Kos tersebut digunakan untuk pembiayaan awal bagi menggerakkan aset milik kerajaan Malaysia dan tentera dari segi kos bahan api (minyak), makan dan minum pasukan pencarian.

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud