ARTIKEL SEBELUM

2/05/14

Laporan awal MH370 timbul banyak persoalan daripada jawapan

 Menteri Pertahanan Datuk Hishammuddin Hussein dengan pengarah DCA, Datuk Azharuddin Abdul Rahman. Laporan awal mengenai kehilangan pesawat MH370 mendedahkan tiada komunikasi antara tentera dan DCA walapun kedua-duanya berkongsi kemudahan kawalan trafik di Subang. – Gambar fail The Malaysian Insider, 2 Mei, 2014.

Lebih banyak persoalan ditimbulkan tentang kehilangan misteri penerbangan MH370 lapan minggu lalu, terutamanya respons daripada pihak berkuasa berkenaan – Jabatan Penerbangan Awam (DCA) dan tentera – selepas pesawat Boeing 777-200ER milik Malaysia Airlines (MAS) hilang bersama 239 orang.

Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang juga merupakan pemangku Menteri Pengangkutan mengeluarkan laporan awal malam tadi, laporan sama dihantar kepada Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) minggu lalu.

Ia termasuk butiran kargo yang dibawa dan rakaman perbualan di antara juruterbang penerbangan itu dan pusat kawalan trafik udara apabila ia hilang pada 8 Mac semasa dalam perjalanan ke Beijing.Akan tetapi ia turut mendedahkan jurang yang menyebabkan penerbangan MH370 menjadi “misteri penerbangan yang tidak pernah berlaku sebelum ini”.

Pesawat itu masih belum ditemui walaupun misi pencarian, bermula di Laut China Selatan dan diperluaskan ke selatan Lautan Hindi, sudah menelan belanja berbilion dolar.

Selain itu, laporan tersebut menunjukkan tiada komunikasi di antara DCA dan tentera, sesuatu yang pelik memandangkan kedua-duanya berkongsi kemudahan kawalan trafik udara di lapangan terbang di Subang.- TMI

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud