ARTIKEL SEBELUM

12/12/15

Tambang ERL naik, PM salahkan Mahathir


Datuk Seri Najib Razak menyalahkan perdana menteri keempat Tun Dr Mahathir Mohamad atas kenaikan tambang kereta api ERL dari Kuala Lumpur ke Lapangan Terbang Antarabangsa KL di Sepang.

Najib memberitahu perwakilan Umno bahawa perjanjian itu sebenarnya ditandatangani pada 1997 lagi ketika era Mahathir – yang kini menjadi pengkritik lantangnya.

“(Daripada) RM35 naik kepada RM55. Tinggi.

“Tapi tuan-tuan tak tau, perjanjian ini ditandatangani pada 1997 lagi. Bukan setahun dua ini,” katanya.

Berucap pada sesi penggulungan Perhimpunan Agung Umno di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) sebentar tadi, Najib mendakwa perjanjian konsesi jangka panjang ERL itu berat sebelah dan beliau menyekat kenaikannya sejak 14 tahun lalu.

"Dalam perjanjian dikuasai syarikat YTL itu - perjanjian yang saya

sifatkan berat sebelah - harga berdasarkan projectual traffic (trafik jangkaan). Harga bergantung kepada projectual traffic, lima tahun naik, lima tahun naik.

"Dah kerajaan tak benarkan. Saya jadi perdana menteri, saya kata jangan naik... 14 tahun tak naik, tapi pampasannya berapa? RM2.9 bilion," katanya.

Najib berkata lagi, Putrajaya telah berunding semula dengan syarikat konsesi berkenaan dan terpaksa menyambungnya selama 30 tahun lagi disebabkan terikat dengan perjanjian terdahulu.

"Sebab itu saya nak terangkan, saya terima legasi sebelum ini, tapi saya betulkan perkara ini sebab saya tahu rakyat marah. Dan untuk ERL ini, ada beberapa langkah yang kita akan ambil," katanya yang juga berkhidmat sebagai menteri kewangan.

Justeru, ujar Najib, bagi mengurangkan beban ditanggung rakyat beliau turut mengumumkan diskaun sebanyak 30 peratus diberikan kepada pelajar yang menggunakan kad Siswa 1Malaysia.

Tambah Najib, pihaknya juga akan meminta KTMB mengumumkan perkara tersebut.- mk

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud