ARTIKEL SEBELUM

17/10/15

Saifuddin tak yakin rakyat percaya laporan Audit Negara mengenai 1MDB -

Bekas pemimpin Umno, Datuk Saifuddin Abdullah ragu-ragu orang ramai akan percaya dengan dapatan laporan Ketua Audit Negara mengenai 1Malaysia Development Berhad (1MDB), yang dijadualkan siap hujung tahun ini.

Beliau berkata, sesuatu yang sangat sukar untuk membuatkan orang ramai percaya dengan laporan itu kerana keseluruhan rantaian penyiasatan ke dalam firma milik negara yang bermasalah itu tertakluk kepada gangguan dan campur tangan.

Bekas ahli Majlis Tertinggi Umno itu berkata, ini termasuk pemecatan 2 menteri – Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Datuk Seri Shafie Apdal – yang mengkritik 1MDB, penyingkiran bekas peguam negara Tan Sri Abdul Gani Patail dan pertukaran pegawai kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), walaupun ia kemudiannya dibatalkan.



Saifuddin juga memetik "gangguan" yang dibuat terhadap pemberi maklumat seperti bekas pemimpin Umno Datuk Seri Khairuddin Abu Hassan dan peguamnya Matthias Chang yang didakwa kerana mensabotaj ekonomi, serta penyalahgunaan undang-undang keselamatan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (Sosma) terhadap pengkritik kerajaan.
"Saya sangat percaya dengan integriti dan menggalakkan integriti. Tetapi selepas semua yang berlaku, saya menyimpulkan, keadilan nampaknya tidak dilaksanakan dengan cara yang adil.

"Oleh itu, apa yang akan berlaku sekarang ialah, apabila kerajaan mengemukakan laporan mengenai 1MDB, saya tidak akan mempercayainya. Selepas semua yang berlaku, bagaimana boleh anda percaya dengan kandungannya?

"Walaupun jika mereka katakan 1MDB betul atau tidak melakukan sebarang kesalahan, atau pun jika mereka katakan 1MDB ada buat salah, bagaimana hendak harapkan orang seperti saya percaya?

"Ini kerana, seluruh rantaian penyiasatan tertakluk kepada gangguan dan campur tangan," kata Saifuddin dalam satu temu bual dengan The Malaysian Insider.

Beliau meninggalkan Umno semalam bagi menyertai PKR, atas alasan tidak berpuas hati dengan pengendalian Putrajaya dalam kes skandal 1MDB dan "derma" RM2.6 bilion yang dimasukkan ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

1MDB, syarikat yang ditubuhkan hasil buah fikiran Najib, kini menanggung hutang RM42 bilion yang dikumpul dalam tempoh 6 tahun beroperasi.

Dana pelaburan negara itu pada ketika ini sedang berdepan pelbagai siasatan kerana dakwaan salah laku kewangan. –TMI

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud