ARTIKEL SEBELUM

2/09/15

Bersama PAS, PKR, DAP, Amanah kukuhkan pembangkang

Penubuhan Parti Amanah Negara (Amanah) akan mengukuhkan gabungan pembangkang, yang terdiri daripada PAS, PKR dan DAP, dalam arena politik tanah air, kata Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan PKR malam tadi, bekas ketua pembangkang itu berkata, penubuhan Amanah adalah petanda baik kepada politik matang.

"Penubuhan sebuah parti pembangkang baru yang komited kepada perubahan dan reformasi merupakan satu petanda baik bagi politik matang yang mengetengahkan kebertanggungjawaban demokratik.



"Amanah akan terus mengukuhkan pembangkang di peringkat nasional, bersama PKR, PAS, DAP; dan kami akan memperluas muafakat ini termasuk kepada badan bukan kerajaan (NGO) lain yang komited dan yang berkongsi matlamat yang sama," katanya.
Ketua umum PKR itu yang kini di penjara itu berkata, fokus pakatan pembangkang kini adalah untuk memberikan rakyat satu alternatif yang berdaya maju, berasaskan kedaulatan undang-undang dan nilai-nilai demokratik.

Bekas timbalan presiden PAS Mohamad Sabu semalam mengumumkan secara rasmi Gerakan Harapan Baru (GHB) akan muncul sebagai parti politik dengan menggunakan platform nama Parti Pekerja.

Katanya, butiran lanjut mengenai pertukaran nama dan perlembagaan parti akan diputuskan kemudian dan akan diumumkan semula pada 16 September kelak.

Mohamad berkata wadah politik yang kini dipelopori GHB komited meneruskan legasi politik Islam yang pernah ditunjukkan Yusuf Rawa, Datuk Fadzil Noor dan Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Katanya, parti politik itu akan terus berpaksi kepada politik berasaskan ilmu dan akhlak, mewujudkan budaya mampu mengurus perbezaan dalam pelaksanaan prinsip hak bersuara dan tuntutan kesaksamaan seperti yang dituntut Islam.

“Islam yang syumul serta bertindak secara inklusif tidak mengasing dan meminggirkan mana-mana segmen rakyat untuk memberi keadilan dan kesejahteraan merentasi semua kaum dan agama,” katanya.

Beliau menyasarkan keahlian parti baharu itu akan meningkatkan kepada 35,000 orang menjelang 16 September yang menyaksikan parti berkenaan berubah wajah dan tampil dengan nama baharu.


posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud