ARTIKEL SEBELUM

31/05/14

'Tajuddin boleh masuk tempat mengundi?'

 

MP DAP Ong Kian Ming mempersoalkan kemunculan seorang MP BN Datuk Seri Tajuddin Abdul Rahman di kawasan sebuah pusat pengundian semasa pilihan raya kecil Teluk Intan berlangsung hari ini.

Ong dalam tulisan di Twitter mempersoalkan bagaimana MP tersebut boleh bergerak dengan bebas di kawasan pusat pengundian, yang secara lazimnya dikawal rapi dan hanya boleh dimasuki dengan kebenaran Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Tambahan pula, pemimpin Umno Perak itu bukanlah pengundi untuk pilihan raya kecil Teluk Intan, katanya.“Wah, YB ini boleh jalan-jalan di tempat mengundi tanpa memakai (pas SPR) dan pakai baju itu,” katanya.

Beliau merujuk kepada kemeja dengan corak lambang BN yang dipakai oleh Tajuddin, seperti ditunjukkan dalam gambar tersebut.

Ong berkata, semakannya menujukkan Tajuddin merupakan pengundi untuk kawasan Pasir Salak.

Gambar berkenan dikesan tersebar luas di laman sosial petang ini.

Tajuddin ketika dihubungi Malaysiakini enggan mengulas kejadian berkenaan dan menegaskan beliau sedang sibuk dengan pilihan raya kecil yang sedang berlangsung.

Terdahulu, beliau turut dijulang oleh sekumpulan Pemuda BN, yang turut mengibarkan bendera parti ketika calon DAP Dyana Sofya Mohd Daud melawat pusat pengundian di Kampung Bahagia.

Kejadian kira-kira jam dua petang itu menyebabkan kumpulan Pemuda BN dan kumpulan dari kem DAP bertekak di tempat kejadian.

Bagaimanapun tiada sebarang insiden lanjut berlaku.

Pilihan raya kecil itu diadakan berikutan kematian penyandangnya Seah Leong Peng, 58, daripada DAP pada 1 Mei lepas.

Rakyat Teluk Intan hari ini memilih sama ada Dyana atau calon BN Datuk Mah Siew Keong bagi mewakili mereka di Dewan Rakyat.

Dalam pilihan raya umum ke-13, Seah, 48, menewaskan Mah dan calon bebas Moralingam Kannan dengan majoriti 7,313 undi.

Pengundi berdaftar di Teluk Intan terdiri daripada 42 peratus Cina, 38 peratus Melayu dan 19 peratus India. - mk

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud