ARTIKEL SEBELUM

13/03/14

Rekod radar mungkin bantu rungkai kehilangan MH370

 

KUALA LUMPUR: Maklumat baharu berkaitan rekod radar dalam operasi mencari dan menyelamat penerbangan MH370 Malaysia Airlines (MAS), yang masuk hari kelima, mungkin membantu pakar serta pihak berkuasa terbabit merungkai misteri yang menyelubungi kehilangan pesawat itu.

Petunjuk terbaharu itu bagaimanapun terus mencetus pelbagai teori berhubung kehilangan pesawat Boeing 777-200ER yang dalam perjalanan dari Kuala Lumpur ke Beijing pada awal Sabtu lepas.

Pihak berkuasa Malaysia kini bekerjasama dengan pakar penerbangan antarabangsa meneliti kedua-dua rekod radar Jabatan Penerbangan Awam Malaysia (DCA) dan militari berhubung laluan penerbangan MH370 sebelum pesawat itu hilang.

Menteri Pertahanan merangkap Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata Malaysia bekerjasama dengan Lembaga Keselamatan Pengangkutan Nasional Amerika Syarikat, Lembaga Penerbangan Persekutuan Amerika Syarikat dan Syarikat Boeing dalam meneliti rekod kedua-dua radar.

Beliau berkata radar DCA menunjukkan butiran bahawa terdapat pesawat yang terbang di ruang udara negara.

Radar militari pula, selain memaparkan plot yang mewakili sesebuah pesawat, turut merekod satu pergerakan yang kemudian hilang pada 2.15 pagi di kawasan 200 batu barat laut Pulau Pinang.

"Memandangkan terdapat perbezaan maklumat antara kedua-dua radar, kami kini cuba menentukan sama ada penerbangan yang ditunjuk dalam radar berkenaan ialah MH370," katanya.

Sementara itu, Panglima Tentera Udara Diraja Malaysia Jeneral Tan Sri Rodzali Daud Mohd Zin berkata kali terakhir isyarat pesawat itu hilang dari radar DCA ialah pada 1.30 pagi di utara pantai timur pada 8 Mac.

Beliau berkata radar militari turut mengesan sebuah pesawat yang didapati menuju ke kawasan pantai barat dari Laut China Selatan dipercayai mungkin penerbangan MH370 kerana radar berkenaan tidak dapat mengenal pasti pesawat itu.

Memandangkan maklumat berhubung laluan penerbangan pesawat agak kabur, pihak berkuasa memulakan operasi SAR di dua lokasi iaitu 120 batu nautika dari bahagian timur Kota Baharu dan Selat Melaka.

Malaysia turut memperluas kawasan pencarian MH370 kepada 27,000 batu nautika persegi di dua kawasan dengan memfokus di Selat Melaka dan Laut China Selatan.

Pencarian di Selat Melaka meliputi 12,425 batu nautika persegi manakala di Laut China Selatan kira-kira 14,440 batu nautika persegi.

Hishammuddin memberi jaminan bahawa pihak berkuasa yang berusaha sedaya upaya untuk mencari MH370.

Setakat ini, jumlah aset yang digerak dalam operasi SAR meningkat kepada 42 kapal laut dan 39 pesawat dengan disertai 12 negara, yang terbaharu ialah India, Japan serta Brunei. - Bernama

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud