ARTIKEL SEBELUM

24/11/13

Jeff Ooi 'diserang' kakitangan MPPP

GEORGETOWN - Lawatan Ahli Parlimen Jelutong, Jeff Ooi Chuan Aun ke pasar awam Jelutong di sini pagi semalam bertukar kecoh apabila 'diserang' seorang kakitangan Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP).

Ia gara-gara rasa tidak puas hati lelaki berkenaan terhadap kenyataan Jeff Ooi sebelum ini yang menghina kakitangan MPPP dengan gelaran kucing kurap (small fry).

Dalam kejadian kira-kira jam 10.30 pagi itu, Jeff Ooi yang sedang memberi taklimat kepada beberapa wartawan yang mengikuti lawatannya mengenai masalah peniaga tanpa lesen sebelum didatangi kakitangan MPPP itu bersama isterinya.

Mohd Rofi Osman bersama isterinya, Aminah Abdullah pada mulanya hanya mendengar taklimat yang disampaikan Jeff Ooi namun apabila wartawan memintanya mengulas isu gelaran kucing kurap secara tiba-tiba Mohd Rofi 'naik angin' dan mendesak supaya ahli parlimen itu menarik balik kenyataannya itu.

Jeff Ooi dan beberapa pengikutnya kemudian terus meninggalkan kumpulan wartawan dan beredar dari pasar berkenaan.

Mohd Rofi yang berkhidmat di Bahagian Kesihatan Vektor MPPP berkata, Jeff Ooi tidak sepatutnya mengherdik kakitangan MPPP dengan memberi gambaran dan gelaran sedemikian.

Beliau berkata, gelaran kucing kurap adalah keterlaluan dan menjatuhkan maruah penjawat awam sekali gus menonjolkan sifat sebenar ahli parlimen berkenaan yang kurang ajar.

"Kita mahu Jeff Ooi tarik balik kenyataan itu dan membuat permohonan maaf secara terbuka melalui semua media di negara ini. Siapa dia untuk memberi gambaran sedemikian terhadap penjawat awam?

"Lupakah dia bahawa ada dalam kalangan 'kucing kurap' ini yang membantu memenuhi impiannya untuk menjadi ahli parlimen,"katanya ketika ditemui media di sini hari ini.

Pada 20 November lalu, sebuah akhbar berbahasa Inggeris melaporkan Jeff Ooi membidas tindakan MPPP yang bertindak menghantar pegawai berpangkat rendah untuk satu sidang akhbar bersamanya di Pasar Jelutong.

Akhbar itu juga melaporkan, Jeff Ooi turut menggambarkan pegawai yang hadir itu sebagai kucing kurap kerana tidak bersedia dan tidak menyediakan perangkaan mengenai aduan penjaja di pasar itu.

Mohd Rofi berkata, akan terus menjejaki Jeff Ooi ke mana sahaja programnya di sekitar kawasan ini bagi menuntutnya menarik balik kenyataan itu.

"Sepatutnya sebagai ahli parlimen, dia bertindak lebih profesional. Cuba bayangkan kalau sehari tiada pekerja MPPP, bolehkan dia tidur dengan lena?

"Baru menjadi ahli parlimen sudah berani menghina penjawat awam, bagaimana pula agaknya nanti selepas mereka berjaya menawan Putrajaya?" katanya.

Sementara itu, Aminah menggesa Yang Dipertua MPPP, Datuk Patahiyah Ismail supaya tampil mempertahankan maruah kakitangannya.

Aminah yang juga Pengerusi Persatuan Kebajikan Insan Mulia berkata,sebagai ketua kepada semua kakitangan MPPP, Patahiyah perlu segera tampil mempertahankan maruah kakitangannya dan bukan berdiam diri apabila kredibiliti warga MPPP dipijak oleh orang lain.

"Kita juga mahu Ketua Menteri, Lim Guan Eng mengambil tindakan ke atas Jeff Ooi kerana jika berdiam diri, ia seolah-olah menunjukkan Setiausaha Agung DAP itu senada dengan Ahli Parlimen Jelutong ini," katanya.  = sh

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud