ARTIKEL SEBELUM

14/10/13

Ini MB Selangor jawab Anwar

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menyambut baik pandangan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim terhadap pengurusan dana Kerajaan Negeri dibawah pentadbirannya.

Malah, Abdul Khalid menyifatkan teguran dan kritikan adalah amalan sihat yang dibudayakan dalam kepimpinan Pakatan Rakyat.

“Itu perkara biasa, kita (Pakatan Rakyat) sentiasa mengalakkan perbincangan dan meraikan pendapat,”ujarnya.

Semalam, Anwar ketika berucap di pentas terbuka semasa forum berhubung Laporan Ketua Audit Negara 2012 di Petaling Jaya berkata Abdul Khalid seharusnya mengimbangi perbelanjaan dengan simpanan kewangan Kerajaan Negeri.

Sebaliknya, Anwar menyukai cara Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng dan contoh pemimpin PR yang berjaya menguruskan belanjawan yang seimbang.

Menjawab pandangan Anwar itu, Abdul Khalid berkata usaha mengumpulkan dana adalah jauh lebih sukar berbanding membelanjakan dana yang ada.

“Apa yang membezakannya adalah strategi pengurusan dana (antara Selangor dan Pulau Pinang). Saya merasakan adalah sangat sukar untuk mengumpulkan dana berbanding membelanjakan dana,”

“Bagi Selangor, untuk membelanjakan dana ini dilakukan dengan penuh tertib supaya rakyat tahu kemana duit mereka dibelanjakan,” jelasnya kepada TVSelangor seusai Majlis Penyerahan Lembu Korban 2013 di Masjid Kampung Pendamar hari ini. - TVS

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud