ARTIKEL SEBELUM

21/08/13

KJ juga tidak setuju rupanya...........

Khairy Jamaluddin 

SHAH ALAM - Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin hari ini membantah peminjam Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) disenaraikan di bawah Sistem Maklumat Rujukan Kredit Pusat (CCRIS).

Menurutnya, perkara itu akan menjadi bebanan kepada peminjam dana tersebut.

"Pemuda Umno tidak setuju peminjam PTPTN disenaraikan dalam CCRIS.

"PTPTN tidak sama dengan pinjaman bank untuk kereta atau rumah.

"Jangan bebankan graduan," katanya yang dipetik dari akaun mikro Twitternya.

Sebelum ini media melaporkan, PTPTN akan melaksanakan CCRIS dengan kerjasama Bank Negara bagi menyenaraikan peminjam ingkar, bermula bulan ini.

Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh berkata, CCRIS merupakan sistem pangkalan data Bank Negara yang menyimpan maklumat kredit peminjam yang telah dilaporkan oleh institusi kewangan.

Menerusi pendekatan ini peminjam PTPTN yang ingkar menerima kesan seperti peminjam institusi kewangan lain, terutama membabitkan kelulusan permohonan pinjaman, kad kredit, sewa beli dan sebagainya.

Dalam pada itu, Khairy yang juga Menteri Belia dan Sukan turut menyatakan dalam tweetnya, pandangan berhubung perkara itu telah disampaikan kepada Menteri Pendidikan Kedua.

"Saya telah sampaikan pandangan Pemuda Umno bantah PTPTN senaraikan CCRIS pada Menteri Pendidikan Kedua tadi," jelasnya lagi.- SH

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud