ARTIKEL SEBELUM

27/11/12

Kenyataan Mohd Zin dedah pekung Umno BN

Koordinator BN Selangor, Datuk Seri Mohd Zin Mohamed seolah-olah cuba mendedahkan pekung Umno-BN apabila menuduh kerajaan Pakatan Rakyat Selangor gagal menangani isu perumahan yang didakwa akan menyebabkan masalah setinggan berulang, kata Setiausaha Politik kepada Menteri Besar Selangor, Faekah Husin.

"Kita mempersoalkan kenyataan ini kerana Mohd Zin tidak memberi bukti kukuh walaupun beliau mendakwa BN Selangor ada membuat kajian tentang isu ini. 

"Justeru, kita minta rakyat Selangor agar jangan mudah terpedaya dengan tipu muslihat ini yang semata-mata mahu menjejaskan nama baik kerajaan negeri Pakatan Rakyat," kata Faekah dalam satu kenyataan.

Sebaliknya, beliau mendakwa, Mohd Zin membuat tuduhan tersebut kerana gusar dan iri hati dengan kejayaan-kejayaan Kerajaan Selangor di bawah Pakatan dalam menyediakan perumahan untuk rakyat terutama kepada golongan berpendapatan rendah sehinggakan kerajaan Persekutuan terpaksa meniru seperti projek rumah mampu milik.

"Umno-BN Selangor terlalu bangga dengan program setinggan sifar di bawah mantan Menteri Besar, Dr Mohd Khir Toyo tetapi hakikatnya program berkenaan tidak berjaya, malah menimbulkan banyak masalah lain seperti kemudahan awam yang tidak lengkap, bumbung bocor, paip tersumbat, lif sentiasa rosak, bangunan usang, kemudahan jalan yang dibuat tergesa-gesa selain  masalah sosial kerana suasana kediaman yang tidak selesa," katanya.

Faekah mendakwa, dasar setinggan sifar itu tidak berniat untuk menyelesaikan masalah perumahan rakyat berpendapatan rendah di Negeri Selangor tetapi ia lebih merupakan satu kempen untuk membantu pemaju kaya yang mahu merampas tanah yang didiami dan diusahakan oleh peneroka bandar sejak beberapa dekad lalu. 

"Peneroka bandar ini dihalau dan rumah mereka dirobohkan tetapi rumah transit tidak disediakan secukupnya. Lebih malang lagi, rumah baharu yang dijanjikan terbengkalai kerana tiada perhatian oleh pihak kerajaan negeri pada waktu itu.

"Contohnya  Projek Perumahan Rakyat Berembang Indah dan Sungai Sering  di Ampang yang terbengkalai dan kita berjaya menyiapkan projek itu. Begitu juga dengan Projek Perumahan Rakyat di PJS1 di Petaling Jaya sehingga hari ini berdepan masalah kerana tiada perancangan rapi oleh kerajaan negeri pada waktu itu.

"Kita juga berjaya membina 1,422 unit Projek Rumah Berkembar Bukit Botak di Selayang yang kini hampir siap 100 peratus. Penduduk Bukit Botak menunggu berpuluh tahun untuk rumah ini selepas ditabur janji kosong oleh kerajaan negeri UMNO-BN sejak 1985," tambahnya.

Kerajaan negeri Umno-BN, dakwa Faekah lai, terlalu lemah dan tidak tegas menguatkuasakan undang-undang apabila pemaju yang gagal membayar premium tanah masih dibenar meneruskan projek perumahan dan akhirnya rakyat yang menanggung beban.

Beliau mendakwa, ini berlaku terhadap projek Alam Perdana di Kuala Selangor  dan Lestari Perdana di Seri Kembangan di mana pemaju gagal menukar status tanah dan membayar premium.  

"Masalah ini akhirnya selesai selepas campurtangan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim," kata Faekah.

"Di bawah Pakatan Rakyat, kita telah berjaya menyiapkan 14,245 unit kediaman dan perniagaan terbengkalai yang ditinggalkan oleh BN.  Kita juga telah membina 6,470 unit rumah kos rendah dalam tempoh empat tahun, sebanyak 12,481 unit dalam pembinaan dan 9,990 telah mendapat kelulusan pembinaan.

"Kita juga membina rumah mampu milik yang berharga kurang RM100,000 yang lebih murah berbanding rumah mampu milik yang dibina kerajaan Persekutuan atau PRIMA yang dijual sehingga RM300,000 seunit.

"Projek rumah mampu milik pertama dibina oleh PKNS di Bandar Baru Bangi sebanyak 124 unit dan telah habis dijual manakala di Sg Long, Kajang sebanyak 136 unit masih dalam pembinaan.

"Kita juga benarkan pemaju menukar projek kepada rumah mampu milik jika kawasan itu tidak sesuai dibina rumah kos rendah. Hampir 1,500 unit rumah mampu milik telah diluluskan pembinaannya tahun depan di Shah Alam, Klang, Damansara, Gombak dan Kajang," tambahnya.

PKNS juga, kata Faekah, merancang membina lebih banyak rumah mampu milik  pada tahun hadapan iaitu Fasa 1 sebanyak 1,200 unit di Shah Alam, Gombak, Sepang, Kuala Selangor dan Hulu Selangor, manakala Fasa 2 sebanyak 9,000 unit antara tahun 2014-2018 di Shah Alam, Klang , Selayang dan Hulu Selangor.

"Kita akan memastikan rumah kos rendah yang dibina PKNS serta Lembaga Perumahan dan Hartanah Selangor (LPHS) dijual dengan harga tidak lebih RM42,000 seunit manakala rumah  mampu milik tidak melebihi RM100,000 seunit. 

"Segala perancangan dan statistik ini menunjukkan kerajaan negeri Pakatan Rakyat komited untuk memastikan setiap rakyat Selangor memiliki rumah yang selesa," tegasnya lagi. 
 
Setiausaha Politik Menteri Besar Selangor

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud