ARTIKEL SEBELUM

25/07/11

Scopene : Hisham Dakwa Pengusiran Peguam Tiada Kaitan Politik


KUALA LUMPUR 25 JULAI : Kementerian Dalam Negeri mendakwa keputusan menghantar pulang peguam Perancis William Bourdon sehari selepas dia berucap berhubung kontroversi pembelian kapal selam Scorpene bernilai RM7 bilion bukan bermotif politik.

Menterinya Hishammuddin Hussein berkata kes Bourdon bukan istimewa kerana "ramai yang dihantar balik setiap hari."
Hishamuddin mendakwa Boudain telah melanggar syarat visanya namun mengaku tidak mempunyai butiran spesifik berhubung penghantaran pulang warga Perancis itu.

Pmimpin-pemimpin Pakatan Rakyat menyifatkan tindakan Imigresen menghantar balik Bourdon adalah untuk melindungi maklumat berhubung pembelian kapal selam Scopene yang berhubung kait dengan pembunuhan warga Mongolia Altantuya Sharibuu pada tahun 2006.

Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah berkata Bourdain dan pihak berkuasa Peranchis bersabit pembayaran komisyen dan sogokan berhubung Scopene.

Peguam itu ditahan ketika tiba di Sepang dalam perjalanan dari Pulau Pinang pagi Jumaat lalu.

Najib adalah Menteri Pertahanan yang meluluskan pembelian dua kapal selam dari syarikat Perancis DCNS pada 2002. Sebuah syarikat milik Abdul Razak Baginda, yang rapat dengan beliau, dilaporkan menerima bayaran lebih RM500 juta atas urusan tersebut.

Altantuya dikatakan membantu Razak menguruskan transaksi berkenaan namun dijumpai mati dibom pada Oktober 2006 di Puncak Alam Selangor.

Pada Disember 2009, Suaram memfailkan aduan di mahkamah Perancis meminta diberikan maklumat berkaitan dengan kontrak yang ditandatangani oleh Perimekar Sdn Bhd yang dikawal oleh Razak dan maklumat-maklumat lain yang diklasifikasikan sebagai rahsia rasmi di Malaysia.

Mahkamah Perancis bersetuju menyiasat dakwaan DCNS membayar RM540 juta kepada Perimekar sebagai sogokan serta bayaran lain yang dibuat kepada pegawai-pegawai kanan kerajaan Malaysia yang lain

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud