ARTIKEL SEBELUM

9/05/16

Elak kepartian sempit, teruskan berjuang- Wan Azizah



Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail menggesa agar parti-parti komponen pembangkang supaya mengatasi isu kepartian sempit demi perpaduan nasional.

Ini kerana pihaknya menghadapi pelbagai cabaran dan halangan yang sekali gus menjadikan Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak kali ini pilihan raya yang paling sukar bagi PKR.


“Pelbagai cabaran dan halangan mengingatkan kami untuk terus istiqamah dalam perjuangan mendesak pilihan raya yang lebih bebas dan adil sebelum pilihanraya umum yang akan datang,” ujarnya dalam satu kenyataan, hari ini.

Ahli Parlimen Permatang Pauh itu menambah akan terus mengangkat suara rakyat tanpa rasa takut kerana percaya masih banyak yang perlu diusahakan demi membina masa depan yang lebih baik untuk semua.

“Kami berjanji untuk terus berkhidmat dan mempertahankan kepentingan rakyat Sarawak, sama ada di peringkat DUN mahupun Parlimen,” katanya lagi.

Sementara itu, DAP dijangka melakukan ‘post-mortem’ selepas mengalami kehilangan lima kerusinya kepada BN.

“Parti akan menjalankan post-mortem dan tunggu laporan penuh daripada pengerusi DAP Sarawak Chong Chien Jen. Ia termasuk kegagalan membawa sebarang kemajuan di kerusi luar bandar,” kata Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dalam satu kenyataan.

Dalam pada itu, Ketua Menteri Pulau Pinang itu juga bertekad untuk bekerjasama dengan parti PKR dan Parti Amanah Negara (AMANAH) dalam Pakatan Harapan.

“Terdapat keperluan untuk mengukuhkan mekanisme dalaman Pakatan Harapan supaya perjanjian yang dibuat dihormati selain dipertahankan. Pakatan perlu memulihkan keyakinan orang ramai terhadap keupayaan kita,” jelas beliau lagi.

PKR tewas di 37 kerusi namun mengekalkan kesemua kerusi dimenanginya pada pilihan raya Sarawak 2011 iaitu di Batu Lintang, Krian dan Ba’kelalan.

DAP yang bertanding di 31 kerusi hanya mengekalkan tujuh kerusinya iaitu Pelawan, Pujut, Bukit Assek, Padungan, Kota Sentosa, Pending dan Tanjong Batu. -FMT

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud