ARTIKEL SEBELUM

21/10/15

Lim diberi kata dua,Speaker ronyok kertas usul menteri



Dewan Rakyat menjadi agak panas petang ini berhubung usul untuk menggantung pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang kerana didakwa menghina Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

Insiden itu menyaksikan ahli Parlimen DAP naik berang, manakala speaker pula meronyok kertas usul yang dibentangkan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said.

“Saya boleh buat ini,” katanya sambil meronyok kertas usul itu.


Pandikar kemudian memberi kata dua kepada Lim supaya menarik balik kenyataannya atau dirujuk kepada jawatankuasa hak dan keistimewaan untuk tindakan lanjut.

Apabila suasana reda seketika, Pandikar secara berjenaka berkata beliau perlu ke bilik air dan meminta diri, dengan berkata timbalannya Datuk Ronald Kiande akan mengambil alih.

Anthony Loke (DAP-Seremban) cuba membantah usul itu dibentangkan atas alasan Lim tidak diberi peluang menjelaskannya.

Katanya, tindakan itu suatu kezaliman dan menuduh Azalina tergesa-gesa.

Semalam, Pandikar mengarahkan ketua parlimen DAP itu untuk menarik balik kenyataannya dan memohon maaf kepadanya, atau menghadapi risiko dikenakan tindakan lanjut.

Isnin lalu, Lim mendakwa pandikar menyalahgunakan kuasa dengan membekukan siasatan Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) selama tiga bulan dalam usaha untuk mensabotaj siasatan ke atas 1MDB.

Sementara itu, Azalina dilaporkan menarik balik pemberitahuan usulnya supaya ahli parlimen Gelang Patah digantung kehadiran di Dewan Rakyat.

Ia ditarik selepas beberapa ahli parlimen pembangkang mempertikaikan prosedur pemberitahuan usul itu dibawa, iaitu dikemukakan kepada Dewan Rakyat sebelum Lim memberi penjelasan dan keterangan.

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud