ARTIKEL SEBELUM

25/02/14

Anwar perlu nasihat ahli PKR tarik balik saman

SHAH ALAM - Datuk Seri Anwar Ibrahim perlu menasihat ahli PKR yang menang kes saman RM2 juta terhadap Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang supaya menarik balik saman itu.

Calon Bebas yang akan menentang Anwar pada PRK Kajang, Datuk Zaid Ibrahim berkata, jika Ketua Umum PKR itu tidak berbuat demikian, ia hanya akan menyerlahkan keangkuhan PKR terhadap sekutunya, Pas.

“Dari segi moral, tindakan calon PKR di Terengganu (pada PRU13) menyaman Presiden Pas hanya menunjukkan kecelaruan jelas dalam kerjasama parti komponen PR.

"Namun, pada saya, isu ini tidak harus dilihat secara sempit kerana ianya lebih besar, iaitu menunjukkan seolah-olah ada sesuatu yang tidak kena yang boleh memberi persepsi wujudnya permusuhan serius PKR dengan Pas,” katanya.

Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu memerintahkan Abdul Hadi membayar saman RM2 juta berikutan penghakiman ingkar yang diperolehi calon PKR kerusi Dun Bukit Besi, Mohd Shamsul Mat Amin.

Abdul Hadi juga diarahkan membayar lima peratus faedah daripada writ difailkan sehingga penyelesaian penuh dan kos tindakan RM1,500 setelah kegagalan memfailkan pembelaan terhadap saman dikemukakan Mohd Shamsul.

Dalam pernyataan tuntutannya, Mohd Shamsul mendakwa ucapan Abdul Hadi dalam satu ceramah di Kampung Tebakang Alor Limbat, Marang, pada 22 April lalu menjatuhkan maruahnya dan keluarga serta menjejaskan reputasinya sebagai calon dan pemaju perumahan.

Zaid mempersoalkan sikap Anwar yang berdiam diri dalam isu berkenaan.

“Anwar membiarkan ahli partinya mengemukakan saman terhadap rakan karibnya sendiri? Tidakkah ini mengelirukan rakyat dan penyokong PR?.

“Saya tidak berhasrat mempersoalkan keputusan mahkamah tinggi, namun saya percaya tidak semua perkara harus diselesaikan menerusi saluran undang-undang. Bagaimanapun, sebagai peguam, (saya akui) tiada halangan kepada sesiapa termasuk wakil PKR untuk mengemukakan saman atas kenyataan umum yang dibuat oleh Presiden Pas,” katanya.

Sinar

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud