ARTIKEL SEBELUM

13/09/13

Video - 13 Hero Kuala Kangsar dipenjara.



Tiga belas orang yang dijatuhkan hukuman maksimum penjara dua tahun dan denda RM5,000 dihantar ke Penjara Tapah selepas Mahkamah Sesyen Kuala Kangsar menolak permohonan untuk menangguhkan hukuman yang bermula hari ini.

Semua mereka dijatuhkan hukuman itu di bawah Seksyen 145 Kanun Keseksaan selepas didapati bersalah kerana meneruskan perhimpunan haram walaupun diarahkan supaya bersurai pada 6 Februari 2009 di hadapan Masjid Ubudiah, Bukit Chandan, Perak empat tahun lalu.

Kejadian adalah hari yang sama Menteri Besar Perak, Datuk Seri Zambry Abdul Kadir mengangkat sumpah sebagai menteri besar baru selepas tiga ADUN Pakatan Rakyat beralih menyokong BN.

Menurut peguam Augustin Anthony, pihaknya akan memfailkan rayuan untuk menangguhkan hukuman di Mahkamah Tinggi Taiping seawal-awalnya Selasa minggu depan selepas Hakim Norsalha Hamzah menolak permohonan mereka pagi tadi.
Hakim Norsalha memerintahkan hukuman penjara itu berkuat kuasa hari ini selepas menolak permohonan peguam Augustine Anthony yang mengetuai pasukan lapan peguam mewakili kesemua tertuduh, bagi penangguhan pelaksanaan hukuman sementara menunggu rayuan di Mahkamah Tinggi dan menetapkan penjara lima bulan jika gagal membayar denda itu.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 145 Kanun Keseksaan (Akta 574) yang membawa hukuman penjara tidak melebihi dua tahun atau denda atau kedua-duanya.

Dalam penghakimannya, Hakim Norsalha beliau berkata hukuman yang dijatuhkan mahkamah adalah demi kepentingan dan ketenteraman awam serta institusi diraja selepas turut mengambil kira rayuan kedua-dua pihak.

"Ini sebagai satu pengajaran dan keinsafan kepada semua pihak dan mahkamah mendapati ia satu kesalahan serius," katanya.

 



 Sabar Tempohi Ujian.


1. Saya dan seluruh warga DPPM sangat bersimpati atas hukuman yang diterima oleh 13 orang rakan - rakan yang menyertai Himpunan di hadapan Masjid Ubudiah pada tahun 2009 dan kini dijatuhkan hukuman 2 tahun penjara dan denda RM 5000

2. Kami serahkan kepada kebijaksanaan para peguam mereka yang telah bertungkus lumus membela untuk mengambil langkah berikut. Sementara itu kami sangat kecewa dengan hukuman yang dijatuhkan dan mendesak agar rayuan pihak peguam mewakili 13 orang tahanan didengar dan diterima oleh mahkamah.

3. Mereka bukan penjenayah. Sebaliknya sejarah mereka ialah bangkit menentang pengambilalihan kuasa kerajaan negeri Perak pada tahun 2009 yang dilakukan secara tidak demokratik. Mereka memperjuangkan hak. Namun hari ini perjuangan mereka dibayar dengan denda dan penjara.

4. Sabarlah ! dan tabahkan hati menghadapi ujian ini. Semoga Allah swt terus bersama kalian semua. Mudah - mudahan pengorbanan kalian adalah inspirasi kepada seluruh rakyat untuk terus bangkit menentang ketidakadilan dan menentang sebarang pencabulan demokrasi yang diamalkan dalam negara ini.

5. Doa kami bersama kalian agar apa yang kalian tempuh hari ini adalah pembuka hijab doa antara orang yang dizalimi dengan Allah swt. Kelak kita akan menyaksikan kejatuhan sang penguasa yang angkuh dipersada kuasa. Yakinlah kuasa Allah mengatasi kekuatan dan pengaruh manusia.

Selamat Berjuang dan tabah depani ujian.~ DPPM

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud