ARTIKEL SEBELUM

12/06/13

Lajim Ukin sokong tindakan Ahli Parlimen Sabah dan Sarawak temui KU LI

 menteri-sabah-sarawak-1

SHAH ALAM, 12 JUN: Pengerusi Pakatan Perubahan Sabah (PPS),Datuk Seri Lajim Ukin menyokong tindakan Ahli Parlimen Sabah dan Sarawak yang didakwa bertemu dengan veteran Umno, Tengku Razaleigh Hamzah bagi menyatakan rasa tidak gembira ekoran tidak menerima apa-apa ‘ganjaran’ selepas membantu kemenangan BN.

Sambil menyifatkan ia sebagai wajib, keutamaan perlu diberikan memandangkan kerusi Parlimen Sabah dan Sarawak menjadi penyumbang utama kemenangan BN pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) lalu.

Katanya, pemberian kedudukan di dalam kabinet ini bukan merujuk kepada jumlah menteri atau timbalan menteri yang dilantik sebaliknya mengutamakan kementerian yang sesuai bagi pembangunan Sabah dan Sarawak.

“Sabah dan Sarawak beri mereka (BN) menang untuk mereka perintah. Wajib dia (kerajaan) beri keutamaan kepada (Ahli Parlimen) Sabah dan Sarawak. Bukan sahaja merujuk kepada jumlah.

“Sepatutnya (Menteri) Pertanian dan Jabatan Kerja Raya (Menteri Kerja Raya) kena bagi Sabah dan Sarawak kerana jalan di negeri kita ini lebih teruk daripada negeri-negeri di Semenanjung,” katanya kepada Tv Selangor.

Memetik laporan portal The Malaysian Insider, beberapa Ahli Parlimen Sabah dan Sarawak bertemu Tengku Razaleigh bagi melahirkan rasa tidak puashati berkenaan pembahagian jawatan dalam kabinet Datuk Seri Najib Razak.

Kesemua ahli parlimen ini hadir mendengar taklimat mengenai tentang prosedur dan etika parlimen yang bakal bersidang 24 Jun ini.

Pada PRU-13 lalu, BN memenangi 133 kerusi Parlimen dan 47 daripada kerusi berkenaan dari Parlimen di Sabah dan Sarawak.- MS

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud