ARTIKEL SEBELUM

23/12/11

Hot story !! Pegawai SPRM serbu pejabat NFC



KUALA LUMPUR, 23 Dis (Bernama) - pegawai Anti-rasuah menyerbu ibu pejabat Perbadanan Fidlot Kebangsaan (NFCorp) hari ini berhubung dengan dakwaan penyalahgunaan dana persekutuan oleh pihak pengurusan.

Sekurang-kurangnya lima Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) telah dilihat memasuki pejabat NFCorp di Solaris Mont Kiara di sini pada 2:55.

NFCorp berjalan Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) di Gemas, yang telah di tengah-tengah ribut kontroversi sejak Ketua Audit Negara menekankan lembu yang dibiayai awam meningkatkan projek sebagai "kacau-bilau" dalam laporan tahun ini.

Ia diketuai oleh Datuk Seri Dr Mohamed Salleh Ismail, suami kepada Wanita, Keluarga dan Masyarakat Menteri dan Ketua Wanita Umno, Datuk Seri Shahrizat Jalil. Anak-anak mereka juga pengarah dalam syarikat.

Serbuan hari ini berikutan pengumuman oleh SPRM semalam bahawa ia akan menyiasat dakwaan NFC telah menyalahgunakan dana kerajaan, walaupun sebelum ini berkata ia tidak akan menyiasat perkara itu.

Badan anti-rasuah negara sebelum merujuk kes itu kepada polis, yang kini menjalankan penyiasatan ke dalam didapati ada kemungkinan berlaku pelanggaran amanah jenayah.

SPRM juga mengesahkan hari ini bahawa ia telah ditahan seorang ahli perniagaan, berkata untuk menjadi seorang Datuk, untuk disoal siasat berhubung dengan kes itu.

Suspek yang berusia 45 tahun sebelum ini telah ditahan oleh pihak polis kerana didakwa cuba untuk merasuah CCID pegawai-pegawai kanan yang dipercayai terlibat dalam siasatan NFC.

Berikutan beberapa siri mendedahkan projek-hit NFC skandal, PKR memperbaharui permintaan awal minggu ini bagi SPRM untuk menyiasat skim tersebut kerana penyalahgunaan kewangan yang didakwa.

Parti pembangkang yang mula-mula melekap ke atas isu tersebut selepas RM250 juta lembu projek persekutuan yang dibiayai yang dibuat ke halaman Laporan tahun ini Ketua Audit Negara kerana gagal teruk untuk memenuhi sasaran pengeluaran.

PKR telah membuat beberapa ayat-ayat yang berhubungan dengan skandal, termasuk pembelian dua unit-juta ringgit kondominium pelbagai NFC di Bangsar dan dakwaan penggunaan dana projek untuk membiayai Shahrizat dan perbelanjaan peribadi dan perjalanan keluarganya di luar negara.

Ia juga mendakwa terdapat pemindahan sumber kepada syarikat-syarikat yang tidak berkaitan di Singapura, serta pembelian Mercedes-Benz CLS350 untuk RM534, 622 dan dua plot tanah di Putrajaya, Presint 10 untuk RM3, 363.507.

Pendedahan terbaru oleh PKR, yang dibuat pada hari Selasa, lagi dikatakan bahawa kira-kira RM10 juta telah dialihkan ke arah pembelian satu unit kondominium mewah di Singapura untuk keluarga Shahrizat.

Shahrizat telah berusaha untuk memesongkan perhatian dengan menyatakan dia adalah "satu-satunya isteri" pengerusi projek lembu pertanian negara dan tidak mempunyai apa-apa yang boleh dilakukan dengan NFC.

Senator itu telah menghadapi panggilan untuk berhenti sebagai menteri dari dalam Umno, termasuk dari berpengaruh bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud