ARTIKEL SEBELUM

5/04/16

Polis nafi dakwaan remaja koma dipukul polis

Ketua Polis Pahang Datuk Seri Sharifuddin Ab Ghani menafikan dakwaan seorang remaja mengalami kecederaan parah sehingga koma selepas ditahan polis, Sabtu lepas.

Beliau menjelaskan gambar suspek berada di Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (HOSHAH) di Temerloh dengan kesan kecederaan leher dan kaki seperti yang tersebar di laman sosial juga tidak benar kerana suspek berada di lokap dalam keadaan baik.

"Kecederaan di kepala dan kaki adalah luka lama disebabkan kemalangan pada 3 April tahun lepas dan terdapat laporan polis berhubung kejadian itu di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Bera.

"Dalam laporan tangkapan terbaru pada 1 April lalu, telah dinyatakan tindakan suspek yang agresif semasa ditahan menyebabkan kecederaan lama berulang setelah berlaku pergelutan," katanya dalam kenyataan malam tadi.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas gambar dan berita yang tersebar di laman sosial kononnya seorang remaja cedera teruk di kaki, urat saraf leher dan kepala tidak sampai 24 jam selepas ditahan di lokap IPD Bera.

Menurut Sharifuddin lagi, selepas ditahan, polis telah membawa suspek ke klinik kesihatan sebelum dirujuk ke HOSHAH dan diberikan rawatan semalaman dan dibenarkan keluar pada keesokannya.

"Suspek dibenarkan keluar oleh doktor yang bertugas atas dasar suspek tidak mengalami patah tulang, besi pada paha (kecederaan lama) tidak terganggu, selain sokongan leher dipasang bagi mengurangkan rasa sakit pada leher," katanya.

Sharifuddin berkata polis juga telah menghubungi kakak suspek yang berada di Kedah pada hari kejadian berhubung penahanannya, sekali gus menafikan dakwaan polis tidak memaklumkan perkara itu kepada keluarganya.

Polis katanya sentiasa memandang serius tohmahan yang dibuat untuk mencemarkan imej baik pasukan itu terutama menerusi laman sosial dan tidak akan teragak-agak mengambil tindakan tegas terhadap mereka yang terlibat.

"Mereka yang didapati sengaja berbuat demikian boleh didakwa mengikut Seksyen 504 Kanun Keseksaan iaitu sengaja mengaibkan dengan niat untuk membangkitkan pecah keamanan," katanya.

- Bernama

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud