ARTIKEL SEBELUM

27/10/15

Menari untuk berzikir dilarang syarak, kata mufti

Tarian bagi tujuan berzikir adalah bercanggah dengan nas-nas syarak dan tujuan pensyariatan zikir itu sendiri, kata Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainal Abidin.

Sehubungan itu, beliau berkata Jawatankuasa Fatwa Negeri Perlis memutuskan bahawa perbuatan menari untuk berzikir dilarang mengikut syarak.

Mufti Perlis Datuk Dr Mohd Asri Zainal Abidin berkata, perkara itu diputuskan pada mesyuarat jawatankuasa berkenaan yang diadakan pada 24 dan 25 Ogos lalu.

"Hal ini (menari untuk berzikir) tidak pernah dilakukan oleh Rasulullah dan generasi al-Salaf al-Soleh. Zikir hendaklah dilakukan dalam keadaan khusyuk dan tenang.

"Nas-nas yang cuba digunakan bagi membolehkan perbuatan itu seperti takwilan dalam ayat 191 surah Ali Imran, kisah Ja'far, peristiwa tarian Habasyah, tamayul oleh beberapa sahabat Nabi Muhammad SAW dan lain-lain telah ditafsirkan secara salah," katanya dipetik Bernama.

Mohd Asri berkata riwayat tersebut pula tidak sahih dan pendalilan dibuat di luar konteks.

Beliau bagaimanapun berkata zikir dalam segala keadaan yang diizinkan oleh syarak seperti semasa bekerja, memandu, bersukan dan seumpamanya dibolehkan dan terpuji.

"Maka seorang muslim hendaklah membezakan antara menari untuk berzikir sebagai ibadat dengan zikir semasa melakukan aktiviti kehidupan. Berzikir semasa melakukan aktiviti yang baik digalakkan," katanya.

Mohd Asri berkata tamayul atau gerakan yang berlaku secara spontan tanpa diniatkan sebagai ibadat semasa berzikir atau membaca al-Quran dan lain-lain juga tidak dilarang.

Beliau berkata walaupun menari untuk berzikir tidak dikesan berlaku di Perlis, pihak berkuasa tidak boleh alpa membuat pemantauan berterusan untuk mencegahnya sebelum dapat bertapak di negeri ini.

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud