ARTIKEL SEBELUM

14/05/15

Ujian sebenar Najib di Dewan Rakyat, pilihan raya



SHAH ALAM – Penganalisis politik berpandangan, platform ujian sebenar untuk tentukan sama ada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mempunyai sokongan adalah menerusi undi tidak percaya di Dewan Rakyat ataupun melalui pilihan raya umum.

Pensyarah Kanan Fakulti Sains Sosial, Universiti Malaysia Sarawak (Unimas), Dr Jeniri Amir berpendapat, Najib tidak akan berundur meskipun menerima tekanan daripada bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Menurutnya, desakan dan tekanan sedemikian hanya akan menyebabkan gangguan dalam urusan pentadbiran negara.

“Saya tidak fikir mendesak seseorang untuk turun pada ketika ini sesuatu yang baik. Ujian dan platform perlu diberi kepada beliau untuk diuji. Satu di Dewan Rakyat dan kedua di pilihan raya. Dalam keadaan sekarang, saya fikir, kalau ini terus-terusan desakan dibuat, ini boleh menjejaskan pentadbiran dan tumpuan beliau.

“Kecualilah memang ada desakan kuat dari dalam Umno sendiri. Kita lihat sekarang, tidak ada desakan sebaliknya sokongan. Majlis Tertinggi Umno, ketua bahagian dan sebagainya memberi sokongan,” katanya kepada Sinar Online, hari ini.

Beliau berkata, tidak ada mana-mana perdana menteri bersedia untuk berundur selagi masih berkuasa, walaupun didesak mana-mana pihak.

“Seorang perdana menteri akan cuba mempertahankan kuasa dan kedudukannya dengan cara apa pun, walaupun menghadapi tekanan dari luar termasuk daripada Tun Mahathir,” katanya.

Mengulas soal pertemuan dari hati ke hati antara Najib dengan Timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin, beliau beranggapan meskipun pertemuan tersebut tidak menyelesaikan masalah namun ia dapat meleraikan kekusutan hubungan kedua-duanya selain mengurangkan keraguan.

“Sebagai Perdana Menteri, beliau memerlukan sokongan 100 peratus daripada timbalan perdana menteri untuk memastikan tidak berlaku komplot atau konspirasi untuk menumbangkan beliau.

“Tindakan yang telah diambil oleh PM dan TPM untuk duduk berbincang secara ikhlas...secara jujur, terbuka itu langkah yang baik untuk leraikan kekusutan dan keraguan dalam hubungan mereka berdua,” katanya.

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud