ARTIKEL SEBELUM

1/02/15

MB: Kenyataan Guan Eng tuduhan berat

KOTA BHARU - Menteri Besar Kelantan, Datuk Ahmad Yakob menganggap kenyataan Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng terhadapnya yang dianggap tidak pandai buat kerja dalam menangani krisis banjir baru-baru ini sebagai tuduhan yang berat.

Katanya, sebagai seorang pemimpin di Kelantan, beliau lebih mengetahui keadaan sebenar yang berlaku di negeri itu ketika menghadapi musibah banjir terburuk penghujung bulan lalu termasuk kemudahan aset-aset bantuan di setiap jajahan.

“Dia tu (Guan Eng) pelawat, datang ke Kelantan sehari. Kita ini pemikul yang memikul (tanggungjawab di Kelantan). Berat ke tidak berat ke (kita tahu), lagi pun banjir kali ini luar biasa. Kita bersedia mengikut lumrah biasa.

“Apabila perkara (banjir besar) luar biasa berlaku sememangnya pada peringkat pertama kita tidak dapat atasi 100 peratus terutama untuk kita meninjau kawasan seperti Kuala Krai. Jadi kalau itu menyebabkan seolah-olah kerajaan tidak buat kerja, ambo (saya) rasa tidak betul lah,” katanya kepada media semalam.

Terdahulu, beliau menyampaikan sijil dan anugerah kecemerlangan pelajar Kolej Teknologi Darul Naim (KTD) Sesi 1 2014/2015 di Pengkalan Chepa.

Ahmad turut menyifatkan tuduhan Guan Eng terhadapnya itu terlalu serius kerana baginya orang yang melihat dengan mata kasar sahaja tidak akan merasai apa yang sebenarnya dialami oleh mereka yang memikul tanggungjawab sebagai pihak pelaksana amanah kepada rakyat.


Ahmad, yang juga Pemangku Ketua Dewan Ulama Pas, Ahmad juga menegur Setiausaha Agung DAP itu supaya tidak lantang serta berhati-hati dalam mengeluarkan sebarang kenyataan yang dilihat bertentangan dengan semangat kerjasama dalam PR.
Ditanya mengenai kelantangan Guan Eng yang dilihat banyak mengeluarkan kenyataan mengkritik rakan dalam PR itu, Ahmad mengakui tentang sikap pemimpin tersebut.

“Ia, ia (menghentam). Itulah, saya tidak tahu apa tujuan dia, apa matlamatnya. Itu terpulanglah pada dia tetapi kita (Pas) terus dengan cara dan pendekatan kita serta perjuangan kita.

“Kita mesti berhati-hati. Cakap boleh cakap semua tetapi biarlah ada kebaikannya. Jangan cakap sembarangan,” katanya.

Pada majlis itu,125 pelajar mendapat Anugerah Cemerlang, 80 diberikan Anugerah Dekan, 13 meraih Anugerah Bestari, seorang dipilih menerima Anugerah Pengerusi Lembaga Pengelola, 12 merangkul Anugerah Gemilang dan Ahmad Thaqif Kamdani dinobatkan sebagai penerima Anugerah Nilam.

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud