ARTIKEL SEBELUM

31/10/14

Penduduk berkain kapan tuntut kembalikan rumah


 


Kira-kira 80 orang menyertai bantahan tindakan merobohkan rumah di Kampung Chubadak Tambahan, Sentul petang ini.

Bantahan tersebut diadakan di perkarangan Masjid Bandar Baru Sentul.

Seorang penduduk di bantahan itu menarik perhatian apabila dia berselimutkan kain kapan bertulis Chubadak dan memakai rambut palsu.

Menurut beberapa aktivis yang menyertai bantahan itu, ia menjadi simbolik kepada terkuburnya Kampung Chubadak Tambahan.

"Saya mahu rumah saya kembali," kata penduduk berkenaan.

Bantahan itu turut disertai Ahli Parlimen Batu Tian Chua; Ketua Penerangan Muslimat PAS pusat Aiman Athirah, ADUN Seri Setia Nik Nazmi Nik Ahmad dan aktivis Gabungan Mahasiswa Islam Malaysia (GAMIS).

Mereka turut membawa sepanduk "Bertuhankan wang", "Di mana pimpinanan rakyat" dan "Pengkhianat Bangsa+T".

 

Mereka kemudiannya berarak ke pejabat pemaju yang terletak 1.5km dari tempat mereka berkumpul.

Setibanya di hadapan pejabat itu, dua peserta bertindak menulis "Kapitalis Bangsat" dan "Pengkhianat Bangsa+T" pada pagar kayu pejabat itu.

Benarkan tiga wakil

Sementara itu, Aiman yang memegang pembesar suara menggesa supaya pemaju keluar untuk menerima memorandum tuntutan dari Gerakan Rakyat Bela Kampung Chubadak Tambahan (BELA).

Sementara menunggu pemaju keluar, peserta demonstrasi menyanyikan lagu rakyat sambil mengingatkan pemaju supaya "jangan jadi penakut”.

Kelihatan juga antara peserta yang merempuh pagar sehingga satu kayu pagar itu tercabut.

Setelah menunggu hampir 45 minit, muncul wakil pemaju yang meminta mereka beredar. Namun peserta tetap berdiri di luar pagar dan menjerit “Kau Kapitalis Bangsat”.

Bimbang keadaan akan menjadi lebih kecoh, akhirnya wakil pemaju bersetuju membenarkan tiga orang wakil untuk masuk dan mereka berbincang selama 30 minit di pejabatnya.

Antara wakil yang terlibat adalah seorang penduduk Kampung Chubadak Tambahan, Ahmad Daud Mohd Ali, peguam Ahmad Zamri Asa’ad Khuzaimi dan aktivis Gamis, Khairul Najib Hashim.

Kira-kira jam 4.30 petang, ketiga-tiga wakil itu keluar dari pejabat pemaju.

Dalam ucapannya, Ahmad Zamri berkata rundingan penduduk dan wakil pemaju telah dicapai setelah penyerahan memorandum tuntutan agar pemaju memberikan pampasan setimpal, notis yang munasabah serta tidak menggunakan samseng bagi mengusir penduduk kampung

"Pemaju hendaklah segera memberi pampasan setimpal kepada mangsa pencerobohan dan pengusiran paksa Haji Halim dan Hajah Wahidah.

"Pemaju hendaklah memberi notis yang munasabah kepada mangsa setelah bayaran pampasan dijelaskan dan pemaju hendaklah menghentikan penggunaan samseng kampung untuk menakutkan pengusiran paksa,” katanya.

Ucapan dari Ahmad Zamri disambut dengan tepukan gemuruh oleh mereka yang hadir dan peserta bersurai secara aman kira-kira jam 4.40 petang.- mkini

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud