ARTIKEL SEBELUM

27/10/14

Arah staf pulang awal, alasan UM melucukan

 


KUALA LUMPUR: Beberapa jam menjelang pidato Datuk Seri Anwar Ibrahim malam ini, pihak pentadbiran Universiti Malaya (UM) membenarkan kakitangan mereka pulang.

Dalam satu kenyataan melalui emel, pihak pendaftar UM berkata pihak pengurusan kampus itu bersetuju menutup operasi mereka hari ini seawal jam 4 petang ekoran beberapa insiden gangguan elektrik akibat keadaan cuaca tidak menentu.

"Keadaan ini merbahaya dan pihak universiti sedang menjalankan kerja-kerja baikpulih dan penyelenggaraan pencawang elektrik di beberapa lokasi utama di universiti.

"Sehubungan itu, bagi mengelakkan kejadian yang tidak diingini berlaku, pihak Pengurusan Universiti bersetuju supaya operasi pejabat di kampus Universiti Malaya, Kuala Lumpur ditutup awal pada 27 Oktober 2014 (Isnin), mulai jam 4.00 petang hari ini," kata kenyataan tersebut.

Malam ini, Anwar yang juga Ketua Pembangkang dijadual hadir ke UM bagi menyampaikan pidato '40 tahun: Dari UM ke Penjara' anjuran Persatuan Mahasiswa Universiti Malaya (PMUM).

Sejak semalam, penganjur menerima tekanan kuat agar program itu dibatalkan.

Mengulas arahan terbaru Pentadbiran UM ini, Presiden PMUM Fahmi Zainol menyifatkan ianya sebagai sesuatu yang melucukan.

"Alangkah lucunya Universiti ini. Saya tidak tahu sama ada ini alasan atau bukan, cerdik atau tidak.

"Nilai sebuah Universiti semakin tertonjol. Sama-sama kita nilai. Pensyarah diarah batalkan kelas," katanya di Facebook. - HARAKAHDAILY

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud