ARTIKEL SEBELUM

12/07/14

Anwar juga pernah minum teh tarik dengan Najib

 Perkara biasa untuk mereka yang berbeza parti politik minum dan menghadiri majlis yang sama, kata Timbalan Speaker DUN Selangor Nik Nazmi Nik Ahmad. Gambar fail The Malaysian Insider.

Timbalan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Selangor Nik Nazmi Nik Ahmad bersikap terbuka dengan sokongan moral yang ditunjukkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak terhadap Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.

Katanya, sokongan Najib kepada Khalid itu bukan sesuatu yang luar biasa kerana mereka berdua sering bertemu dalam majlis rasmi.

"Takkan semua benda kita nak tengok daripada lensa parti. Kalau Majlis Raja-Raja pun, perdana menteri hadir bersama Agong dan menteri besar hadir bersama Sultan."Dulu, Anwar (Datuk Seri Anwar Ibrahim) selepas angkat sumpah pun pernah minum teh tarik dengan Najib.

"Jadi, saya tidak nampak apa-apa isu yang besar, saya pun baik dengan kawan-kawan Umno juga," katanya kepada pemberita di Dewan Annexe di Shah Alam, hari ini.

Najib pada majlis berbuka puasa di Bukit Jelutong, Shah Alam semalam secara terbuka mengakui boleh bekerjasama dengan Khalid dalam pelbagai isu walaupun berbeza politik.

Khalid yang kini menerima tekanan dalaman daripada Pakatan Rakyat supaya berundur dari kedudukannya semalam dilihat hadir ke majlis anjuran Pembangunan Persekutuan Selangor - sebuah agensi dibawah Jabatan Perdana Menteri (JPM) - seorang diri tanpa ditemani exco Selangor atau pemimpin Pakatan lain.

Duduk makan semeja dengan Pengerusi Perhubungan Umno Selangor Datuk Seri Noh Omar serta pemimpin Umno lain, kehadiran Khalid disambut baik Najib dan menganggapnya sebagai satu petanda baik.

Sementara itu, Nik Nazmi menafikan cadangan mengemukakan usul undi tidak percaya terhadap Khalid dibangkitkan Adun dalam mesyuarat Kelab Penyokong Kerajaan Selangor pada Selasa lalu.

Bagaimanapun, katanya, tidak salah jika isu itu dibangkitkan kerana ia wujud dalam peruntukan Undang-Undang Tubuh Negeri Selangor.

"Di mana-mana Dewan Undangan Negeri di Malaysia ini termasuk Parlimen, semua prosedur itu memang ada. Atau di mana-mana negara yang mengamalkan demokrasi berparlimen, peruntukan itu ada.

"Jadi, bagi saya isu mengenai undang-undang undi tidak percaya ini bukan perkara yang baru timbul," katanya.

Spekulasi pengunduran Khalid bertiup kencang pada Isnin lalu apabila SMS palsu menyatakan beliau akan menghadap Sultan Selangor di Istana Shah Alam untuk menyerahkan surat peletakan jawatan dan akan digantikan Pesuruhjaya PAS Selangor, Iskandar Samad.

Khalid bagaimanapun menafikan menerima tekanan sebaliknya berkata, masih menjalankan tugasnya seperti biasa.- TMI

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud