ARTIKEL SEBELUM

21/04/14

MAS diberi masa dua hari sedia laporan lengkap

Sepang: MAS diberi masa dua hari iaitu sehingga Rabu untuk menghantar laporan lengkap mengenai kejadian pendaratan cemas pesawat MH192, di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) jam 1.56 pagi tadi.

Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishamuddin Hussein turut menyatakan kekesalan terhadap kejadian itu, namun memuji pengendalian cemerlang oleh juruterbang pesawat berkenaan.


Foto
PEMANGKU Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein ketika melawat penumpang MH192.

Penumpang kagum kecekapan kru MH192



Meskipun berada dalam situasi panik, penumpang pesawat MH192 kagum dengan langkah keselamatan yang dilakukan oleh kru pesawat berkenaan yang terpaksa berpatah balik ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Mereka memastikan semua 159 penumpang tidak cemas dan takut selain mengikuti segala arahan keselamatan bagi memudahkan pesawat itu mendarat dengan selamat.
Seorang penumpang warga India, Pritesh Jain, 30, berkata perasaan bimbang dan cemas mula menyelubungi dirinya dan beberapa penumpang lain sebaik juruterbang memaklumkan pesawat itu terpaksa berpatah balik selepas berlepas ke Bangalore pada jam 10.09 malam.

“Memang saya sangat takut selepas diberitahu tentang masalah teknikal yang dihadapi pesawat yang saya naiki, namun juruterbang dan kru penerbangan bertindak sebaik mungkin untuk menenangkan kami serta menerangkan cara dan langkah yang harus diambil untuk mendaratkan pesawat dengan selamat.

“Keyakinan saya dan beberapa penumpang lain semakin bertambah apabila juruterbang memberitahu bahawa dia terpaksa menghabiskan sebahagian besar minyak pesawat itu dengan melakukan beberapa pusingan sebelum mendarat,” katanya ketika ditemui di KLIA sebelum dibawa ke hotel penginapan, pagi tadi.

Sementara itu, bagi pasangan suami isteri Ramanan Ganesan, 42, dan Kavita Ravendran, 41, yang dalam perjalanan pulang ke India, selepas seminggu melancong ke Malaysia, kejadian yang dilaluinya ini tidak mematahkan sebarang perancangan untuk kembali bercuti semula ke negara ini dengan menaiki pesawat MAS.

“Dengan apa yang baru berlaku ke atas saya, isteri dan anak saya berusia 14 tahun, serta ditambah dengan insiden kehilangan pesawat MH370, saya tidak menyalahkan MAS dalam semua situasi ini.
Semua penumpang pesawat itu, kemudian dibawa ke hotel penginapan berhampiran sebelum berlepas dengan pesawat lain ke Bangalore.

Sementara itu, seorang penumpang berasal dari Pulau Pinang yang hanya mahu dikenali sebagai Raymond, berkata kru kapal yang bertugas berjaya menenangkan penumpang dan mengendalikan situasi itu dengan profesional.

Katanya, biarpun ada sesetengah penumpang dilihat panik dengan keadaan itu namun juruterbang dan kru kapal berjaya mengawal keadaan.

“Kejadian ini adalah satu situasi yang tidak diingini oleh sesiapa pun, namun juruterbang menjalankan tugasnya dengan amat baik.

“Jika saya dapat berjumpa dengan juruterbang itu saya ingin berterima kasih kepadanya kerana beliau berjaya menyelamatkan 159 nyawa penumpang dan kru kapal dalam pesawat MH192,” katanya.

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud