ARTIKEL SEBELUM

18/03/14

Pakatan Rakyat mahu sertai taklimat isu MH370

 

MP Pakatan mempersoalkan tindakan Pemangku Menteri Pengangkutan Datuk Seri Hishammuddin Hussein yang didakwa mengehadkan taklimat berhubung kes kehilangan pesawat MH370 kepada MP BN.

Seorang daripadanya ialah MP DAP Serdang, Ong Kian Ming yang turut mengedarkan satu gambar surat didakwa sebagai jemputan dari menteri berkenaan kepada MP BN.

Menurut maklumat dalam jemputan bertarikh 14 Mac itu, taklimat berkenaan akan diadakan pada jam 8.30 malam di satu lokasi berhampiran KL Sentral, Kuala Lumpur.

Ong mengedarkan gambar surat ditandatangani Hishammuddin tersebut di Twitter untuk meminta menteri itu memberi penjelasan berhubung perkembangan tersebut.

Turut mempersoalkan perkara itu ialah MP PKR Bayan Baru, Sim Tze Tzim yang mendakwa Hishammuddin bermain politik kerana enggan memberi taklimat kepada MP Pakatan.

“Saya terkejut bila satu jemputan taklimat dihantar kepada MP BN sahaja. Ia adalah tragedi nasional dan semua MP patut diberi taklimat menyeluruh.

“Pada saat kritikal begini, Hishammuddin sebagai menteri pengangkutan masih lagi bermain politik kepartian, dan (ini membuatkan) kami sedih dan kecewa.

“MP Pakatan bersatu hati dengan seluruh rakyat dalam mendoakan untuk keselamatan MH370,” katanya yang mahu kerajaan bertanggungjawab dalam isu tersebut.

Beliau berkata demikian dalam satu kenyataan kepada Malaysiakini.

Sementara itu, MP Kelana Jaya Wong Chen berkata Hishammuddin selaku naib presiden Umno seharusnya menggunakan saluran dalam parti tersebut sekiranya hanya berniat untuk memberi maklumat kepada MP BN.

"Bagaimana menteri boleh guna kepala surat kementeriannya, tetapi hanya MP BN yang dibenarkan datang?

"Jika beliau hanya mahu jemput BN, beliau sepatutnya guna kepala surat Umno dan guna sumber Umno sahaja," katanya.

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud