ARTIKEL SEBELUM

24/01/14

Pelaksanaan GST cadangan Daim rupanya bukan Anwar

Rafizi Ramli 


PETALING JAYA - Ahli Parlimen Pandan, Rafizi Ramli hari ini menjelaskan bahawa cadangan pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) di negara ini adalah bermula daripada Tun Daim Zainuddin bukannya daripada Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Jelas Rafizi yang juga merupakan Pakar Strategik PKR itu, Datuk Seri Anwar Ibrahim hanya mewarisi cadangan tersebut, namun pun begitu ketika Anwar menjadi Menteri Kewangan, beliau tidak melaksanakan GST tersebut.

"Ramai yang salah anggap bahawa Datuk Seri Anwar yang bertanggungjawab dalam pengenalan GST di Malaysia.

"...namun itu cuma salah faham kerana, cadangan GST bermula ketika Tun Daim Zainuddin menjadi menteri kewangan iaitu selepas krisis ekonomi pada tahun 1985 hingga 1987.

"...Anwar menjadi menteri kewangan ketika tahun 1991, beliau (Anwar) hanya mewarisi undang-undang tersebut... namun begitu ketika awal 1990 ekonomi kita semakin meningkat... oleh itu tiada keperluan untuk dilaksanakan GST, jadi bukan Datuk Seri Anwar yang mencadangkan GST ini sebaliknya Tun Daim Zainuddin," katanya pada Taklimat Faham GST Tolak GST di auditorium MBPJ, hari ini.

Pelaksanaan GST yang akan dilaksanakan pada 1 April 2015 ini, menjadi kontroversi apabila banyak pihak mendakwa GST akan memberi bebanan kepada rakyat.

Sumber

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud