ARTIKEL SEBELUM

9/07/13

PM bazir duit Rakyat

KUALA LUMPUR: Pakatan Rakyat mempertikaikan pelantikan beberapa bekas menteri sebagai penasihat di kementerian yang diberi jawatan sama taraf dengan menteri.

Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, pelantikan itu termasuklah dua orang bekas menteri iaitu Datuk Seri Dr Rais Yatim dan Datuk Seri Dr Ng Yen Yen yang masing-masing menjadi penasihat di Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan.

Katanya, pelantikan itu akan membebankan rakyat di mana mereka akan menanggung kos bayaran gaji yang tinggi kerana gaji mereka sama taraf dengan gaji menteri.

"Kalau Menteri Pelancongan tidak layak, tidaklah... tidak perlu ambil penasihat untuk kementerian," katanya dalam sidang media Pakatan Rakyat di bangunan Parlimen tengah hari tadi.

Turut sama dalam sidang media Pakatan Rakyat, Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang bagaimanapun beliau terpaksa meninggalkan mesyuarat terlebih dahulu untuk mengumumkan calon PRK Kuala Besut pada malam ini.

Beberapa pimpinan PAS yang bersama dalam sidang media termasuklah Naib Presiden dan Setiausaha Agung, Datuk Husam Musa dan Datuk Mustafa Ali.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Permatang Pauh turut mempersoalkan berapa juta ringgit yang akan dikeluarkan kerajaan untuk dibayar kepada pemimpin-pemimpin Umno BN pula selepas ini.

Sehubungan itu, Anwar menggesa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak tampil untuk menjelaskan rasionalnya melantik penasihat-penasihat itu.

Sebelum ini, Rais Yatim telah mengesahkan menerima pelantikan sebagai penasihat kerajaan dalam hal ehwal sosial dan kebudayaan yang bertaraf menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Beliau juga dilantik sebagai Presiden Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM).

"Saya ucapkan terima kasih kepada Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak) yang menaruh kepercayaan untuk saya menjawat jawatan itu.

"Sebagai penasihat, tentu hal itu harus cermat dan mengambil kira pelbagai aspek dan elemen dalam memperjuangkan hal-hal sosial dan kebudayaan," kata Rais.

HD 

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud