ARTIKEL SEBELUM

28/06/13

Bekas MP dilepas status bankrap

LABUAN - Mahkamah Tinggi Labuan telah mengetepikan notis kebankrapan terhadap bekas Ahli Parlimen Labuan, Datuk Suhaili Abdul Rahman, sekali gus status muflis terhadapnya dilepaskan.

Keputusan tersebut dibuat oleh Hakim Duncan Sikodol.

Pada 10 Mac 2010, Suhaili, 50, didenda RM10,000 atau sebulan penjara oleh Mahkamah Sesyen kerana gagal memaklumkan kepada pegawai Malayan Banking Berhad mengenai status muflisnya ketika bertindak sebagai penjamin kepada syarikat Saraequity Sdn Bhd pada 3 April 1996.

Pada tarikh tersebut, Saraequity mengemukakan permohonan pinjaman berjumlah RM110,000 dan kemudahan overdraf sebanyak RM50,000 untuk membeli sebuah unit apartmen di tingkat dua Pusat Api-Api, Kota Kinabalu.

Suhaili, yang juga bekas ketua Umno bahagian Labuan, didakwa mengikut Seksyen 109(1)(m)(ii) Akta Kebankrapan 1967 yang membawa hukuman penjara tidak lebih dua tahun atau denda atau kedua-duanya.

Beliau diisytiharkan muflis menerusi perintah mahkamah bertarikh 19 Feb 1993 yang hanya ditarik balik pada 9 Mei 1997.

Pada 16 Mac tahun yang sama, Suhaili memfailkan notis rayuan dan usul untuk semakan terhadap sabitan dan hukuman yang dikenakan oleh Mahkamah Sesyen.

Pada 27 Sept 2010, Mahkamah Tinggi mengetepikan sabitan dan hukuman terhadap Suhaili dan mengarahkan denda yang dibayar oleh ahli politik itu dikembalikan.

Mahkamah Tinggi memutuskan bahawa kebankrapan Suhaili telah dibatalkan kerana dia tidak sepatutnya diisytihar muflis terlebih dahulu. - Bernama

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud