ARTIKEL SEBELUM

10/01/12

Anwar dibebaskan, perhatian sekarang tertumpu kpd Dr M dan orang-orang kuat Umno

Anwar dibebaskan, perhatian sekarang tertumpu kpd Dr M dan orang-orang kuat Umno

Dalam keputusan yang mengejutkan, pentadbiran Najib sering menutup sokongan padu awam untuk Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim. Mahkamah, yang telah dituduh berada di bawah telunjuk parti Umno dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak,telah membebaskan Anwar dari tuduhan liwat.

Ini adalah selaras seruan daripada komuniti diplomatik dan perniagaan dan juga rakyat Malaysia yang sudah bosan dengan manipulasi politik oleh Umno, bermula pada zaman bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad.

"Terima kasih kepada semua rakyat Malaysia yang berani untuk berdiri di pagi ini dan minggu-minggu yang sudah. Ini bukan hanya tentang Anwar walaupun beliau adalah tokoh utama. Tetapi kita semua tahu bahawa perkara ini sudah terlalu lama dan sudahpun mereput. Keadaan sudah tidak terkawal dan rakyat dapat merasakan itu. Hanya mereka yang boleh menyelamatkan Malaysia dan pagi ini adalah langkah pertama,"naib presiden PKR Chua Jui Meng memberitahu Malaysia Chronicle dengan nada gembira.

"Akhirnya Najib dan Umno sedar betapa bodohnya strategi mereka dan bagaimana Mahathir hampir membawa mereka kepada kehancuran lagi. Apa yang mereka telah lakukan adalah membuat publisiti besar bagi Anwar. Ia juga menunjukkan bagaimana popular Anwar dan Pakatan Rakyat . Jika benar Anwar benar adalah satu-satunya yang diperjuangkan Pakatan dan ia adalah sebuah gabungan longgar, maka mengapa ia menerima ancaman tanpa henti dari polis itu, Najib dan pemimpin-pemimpin BN yang lain. Jelas mereka hanya takut kepadanya dan Pakatan Rakyat dan kehadiran pada pagi ini. Ini juga mengesahkan bahawa kebimbangan mereka adalah sebab sokongan yang hebat rakyat. Ini juga pembuka mata yang sebenar kepada semua orang. "

Anwar sendiri dengan segera berjanji untuk menjatuhkan BN selepas keputusan itu diumumkan.

Beliau berikrar akan memancu Pakatan untuk merampas kerajaan persekutuan.

"Saya rasa bebas tetapi kita masih berjuang. Kita akan beri tumpuan kepada pilihan raya umum,

" Anwar memberitahu pemberita.

Reformasi dan ABU (Anything But UMNO)

Beribu-ribu rakyat Malaysia dari segenap lapisan masyarakat melaungkan Reformasi, Hidup Anwar dan ABU atau Apa-apa Tetapi Umno telah membanjiri kompleks mahkamah Kuala Lumpur di Jala Duta, di mana seorang hakim Mahkamah Tinggi yang kontroversi dijangka akan mengumumkan keputusan 'bersalah', walaupun kes itu jelas direka semata-mata.

Keputusan bersalah, walaupun dengan penggantungan pelaksanaan, adalah tamparan hebat buat Anwar, kerana ia tidak membenarkan beliau daripada bertanding dalam pilihan raya umum ke-13 yang dijangka akan diadakan lewat tahun ini atau awal tahun depan. Hasil seperti itu telah dijangkakan oleh Parti Keadilan Rakyat serta Pakatan Rakyat.

Apa yang tidak dijangkakan adalah saiz penyokong yang agak ramai sehingga masuk dalam perkarangan kompleks mahkamah. Pada pukul 8 pagi, sudah terdapat lebih daripada 10000 penyokong. Walaupun terdapat ancaman daripada pihak polis dan pentadbiran Najib. Secara kebetulan, Najib lari ke luar negara pada hujung minggu ke Afrika Selatan.

Pemerhati Umno mengatakan ini adalah untuk mencegah sebarang kejadian yang tidak disangkakan supaya beliau kemudiannya boleh menyalahkan pihak polis atau Muhyiddin Yassin timbalannya.

"Orang ramai masih terus datang membanjiri kompleks mahkamah. Ia adalah sokongan spontan kepada Anwar dan satu tanda yang kuat bahawa mereka memberontak menentang rejim Umno. Ini merupakan petanda baik bagi Malaysia, mudah-mudahan pada PRU-13 nanti, rakyat Malaysia akan dapat menendang keluar Umno dan mula untuk membina masa depan yang cerah bersama-sama, "ulas pengarah komunikasi PKR,

Nik Nazmi kepada Malaysia Chronicle awal pagi ini.

Telah dianggarkan saiz yang hadir adalah sekurang-kurangnya 20,000 orang.

Bimbangan berlaku rusuhan, Najib melarikan diri ke luar negara

Penganalisis politik juga telah memberi amaran bahawa rusuhan akan berlaku,kerana ia boleh dicetuskan oleh pihak polis dan ejen provokasi dariUmno dan parti pemerintah, kerana hanya mereka ada dana dan jentera untuk mencetuskan insiden itu.

Sementara itu, pucuk pimpinan ketiga-tiga parti - PKR, DAP dan PAS yang membentuk Pakatan telah menyediakan pelan tindakan, memberi tumpuan kepada bagaimana untuk merampas kerajaan persekutuan daripada Umno, yang telah memerintah Malaysia untuk 54 tahun. Ada spekulasi bahawa Anwar mungkin juga akan dinafikan ikat jamin.

Tetapi para pemimpin PKR berkata ini tidak mungkin. Apa yang lebih munasabah adalah hakim mengumumkan Anwar bersalah, melanjutkan ikat jamin, membenarkan Anwar membuat rayuan atas hukumannya, manakala Najib memikirkan masa terbaik untuk PRU-13 kerana beranggapan pihak pembangkang tersentap oleh hukuman yang dijatuhkan ke atas Anwar.

Akhirnya, ini tidak berlaku. Sebaliknya, Hakim Mohd Zabidin Mohd Diah telah kembali kepada penemuan awal beliau danmemerintahkan bahawa pihak pendakwaan tidak cukup bukti untuk menyabitkan Anwar telah melakukan liwat terhadap Saiful Bukhari Azlan, si pengadu.

"Mahkamah tidak menolak kemungkinan sampel (DNA) telah dikompromi. Oleh itu, tertuduh dibebaskan," kata Mohd Zabidin diiringi teriakan gembira dari penyokongAnwar dan keluarga.

Niat jahat politik tidak menjadi

Kelihatan seperti niat jahat Najib telah memakan diri sendiri. Walaupun dengan nasihat daripada pemimpin-pemimpin dunia, Najib telah mati ditetapkanpada pemburuan bersenjata selepas Anwar, saingan gerbang dari tahun 1980-an dan 90-anapabila kedua-dua cepat meningkat pemimpin belia dalam Umno.

Walaupun pemimpin Umno kini boleh bernafas lebih mudah dan menggunakan pembebasanuntuk mempamerkan 'adil' BN dan kekurangan pengaruh politik dalam badan kehakiman, tidak ramai jika mana-mana Malaysia atau asing akan mempercayai bahawa.

Dalam beberapa hari yang lalu, penasihat Najib juga telah mengubah lagu mereka danmenyebarkan perkataan bahawa kedua-dua PM dan isterinya Rosmah Mansor tidak lagi mahumeneruskan perbicaraan Sodomi II, yang mereka telah dipersalahkan kerana penetasanbersama-sama dengan Saiful.

Pasangan yang pertama enggan memberi keterangan sebagai saksi, walaupun mesyuarat Saifulsebelum beliau membuat aduan polis yang membawa kepada perbicaraan Sodomi II. Inimerangsang tanggapan bahawa kedua-dua Najib dan Rosmah telah tipu daya kepada Anwarkelemahan dan takut untuk panggang on stand oleh peguam pembelaan, mewujudkan terlalu banyak kesan negatif untuk pasangan yang pertama.

"Ia tidak mudah untuk pergi menentang Mahathir dan Najib mesti mempunyai pelan keluar beliaubersedia atau dia tidak akan berani untuk bergerak seperti ini. Tunggu dan lihat, dalam beberapahari akan datang, keadaan akan menjadi lebih jelas," kata Jui Meng.

Mahathir kembali memerintah Umno

Menurut para pemerhati, broker kuasa Umno dan bekas Perdana Menteri, Mahathir Mohamad yang telah bertegas mahukan Kes Liwat II diteruskan, atau beliau akan menyokong Muhyiddin dalam pemilihan parti Umno yang akan diadakan akhir tahun ini.

Malah ada yang mengatakan Dr M mendesak Anwar dihukum penjara serta-merta, tetapi atas nasihat dari pejabat Peguam Negara bahawa langkah itu akan terlalu bertentangan dengan amalan undang-undang yang sedia ada dan mencetuskan kebencian yang lebih besar terhadap sistem undang-undang Malaysia.

"Kita telah pun membincangkan pelbagai senario sejak sekian lama. Sudah tentu, kita tidak boleh mendedahkannya kecuali yang kita segera fokus pada PRU-13 sebaik sahaja keputusan sudah keluar," Naib Presiden PKR Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle sebelum keputusan itu diumumkan.

"Kami tidak menjangka Anwar dinafikan ikat jamin keranan ia benar-benar akan kelihatan melampau. Ia juga akan menyebabkan kehilangan kredibiliti kerajaan. Walaupun Mahathir mendesak, kami tidak fikir Najib boleh melakukannya kerana tindak balas hebat yang akan berlaku. Lihatlah Khir Toyo- rasuah yang serius dan masih boleh diikat jamin ".

Semua mata tertumpu pada Mahathir

Malah, semua mata kini tertumpu pada reaksi Mahathir. Si Mahathir yang licik itu sudah pasti akan mengutuk pemerintah, tetapi apa yang dia boleh lakukan di sebalik tabir dalam Umno lah yang digeruni seluruh parti.

Perbalahan dalaman UMNO sudah cukup membakar dan menggoyahkan bahagian-bahagian Umno di seluruh negara.

Perpecahan dalam barisan tertinggi Umno akan mencetuskan kesan domino, menyegerakan kehancuran dalam parti politik terbesar negara.

Anwar, 64, telah dituduh meliwat satu dekad yang lalu oleh Mahathir, yang merupakan PM pada masa itu, dan telah didapati bersalah dalam perbicaraan yang dikutuk pihak antarabangsa. Beliau menghabiskan masa selama enam tahun dalam penjara sebelum dibebaskan.

Pada tahun 2008, tidak lama selepas Anwar mengumumkan keputusannya untuk kembali aktif dalam politik, Najib dan Rosmah bertemu Saiful di kediaman rasmi mereka di Putrajaya. Sehari kemudian, Saiful telah membuat laporan polis bahawa Anwar telah meliwatnya,

yang membawa kepada perbicaraan Liwat II. Liwat adalah satu jenayah yang boleh dihukum sehingga 20 tahun penjara di Malaysia dan Anwar jika sabit kesalahan, boleh dipenjara kali kedua. Ini boleh menjadikan dia simbol pemenjaraan politik seperti Nelson Mandela dan satu faktor kemenangan untuk Pakatan Rakyat dalam PRU-13.

"Ketakutan Mahathir yang paling besar adalah Anwar, yang mengetahui banyak perkara mengenai urusan beliau. Pada masa ini, Mahathir hanya mengambil berat tentang menjadikan Mukhriz PM dan jika Anwar tidak penjarakan maka peluang Mukhriz akan menjadi semakin kurang, "kata Jui Meng.

"Mahathir sendiri terpaksa berhenti sebelum pilihan raya umum pada tahun 2004 selepas menyabitkan Anwar pada tahun 1998 dan menyebabkan sokongan 60% Melayu kepada pembangkang. Jika dia tidak memberi laluan kepada Abdullah Badawi, BN tidak akan menang dalam GE -11. Malah, Najib hampir kehilangan kerusi bapanya di Pekan pada tahun 1999. Beliau telah menangis secara terbuka tetapi tidak lama selepas itu undi pos datang dan dengan ajaibnya, beliau telah menang dengan majoriti 200 undi. Najib sememangnya tahu betapa bahayanya jika Anwar dipenjara buat kali kedua atas alasan yang tidak adil begini dan beliau cukup bodoh mencuba nasib dengan perbicaraan ini pada tahun 2008. Ia adalah hanya membazirkan wang awam, masa dan juga merosakkan ekonomi negara dengan begitu sahaja! "

Malaysia Chronicle

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud