ARTIKEL SEBELUM

6/12/11

"Berbilion aset haram": Tan Sri Abdul Taib Mahmud , Godfather Sarawak ?


Penyelidikan oleh Tabung Bruno Manser (BMF) telah menemui dimensi yang luas aset haram keluarga Taib Malaysia. Menurut organisasi Switzerland, Tan Sri Abdul Taib Mahmud mempunyai kepentingan dalam lebih daripada 400 syarikat di seluruh dunia dan memegang aset haram bernilai beberapa bilion dolar Amerika.

Tan Sri Abdul Taib Mahmud ("Taib") telah Ketua Menteri, Menteri Kewangan dan Menteri Perancangan dan Pengurusan Sumber negeri terbesar di Malaysia, Sarawak, sejak tahun 1981. Beliau telah lama dikritik kerana amalan rasuah dan penyalahgunaan pejabat tetapi pihak berkuasa Malaysia telah gagal untuk mengambil tindakan terhadapnya, walaupun penyiasatan yang dijalankan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Taib adalah penyokong utama parti pemerintah Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Tun Razak Barisan Nasional.

Di Malaysia sahaja, Taib, empat kanak-kanak itu, lapan adik-beradik dan sepupu pertama Hamed bin Sepawi mempunyai kepentingan dalam 332 syarikat bernilai beberapa bilion dolar Amerika. Berkongsi keluarga Taib dalam aset bersih 14 syarikat-syarikat besar sahaja telah dikira pada $ 1460000000 (4.6 bilion Malaysia Ringgit). Ketiga-tiga terbesar keluarga berkaitan Taib syarikat 84% milik Taib-Cahya Mata Sarawak (aset bersih 2.4 bilion Ringgit), 25% milik Taib Custodev Sdn Bhd (aset bersih 1.6 bilion Ringgit) dan sekurang-kurangnya 35% Taib- milik Ta Ann Holdings Bhd (aset bersih: 1.4 bilion Ringgit).

Cahya Mata Sarawak konglomerat pembinaan yang disenaraikan di bursa saham Kuala Lumpur (BSKL 2852) yang telah mendapat manfaat secara besar-besaran dari monopoli simen dan dari untendered kontrak awam yang dianugerahkan oleh kerajaan negeri pimpinan Sarawak Taib. Ta Ann Holdings Bhd (BSKL 5012), yang dipengerusikan oleh sepupu pertama Taib, Hamed Sepawi, sebuah syarikat antarabangsa aktif pembalakan. Sejak penubuhannya pada tahun 1980-an, Ta Ann telah diberikan lebih daripada 675,000 hektar konsesi pembalakan dan perladangan oleh kerajaan Taib. Persendirian yang Custodev Sdn Bhd adalah syarikat pembangunan hartanah yang berpangkalan di Sarawak. Achi Jaya Holdings (aset bersih 550 juta Ringgit), yang dimiliki sepenuhnya oleh keluarga Taib, memegang monopoli terhadap eksport balak dari negeri yang kaya dengan kayu.

"Kami menganggap kepentingan korporat keluarga Taib ini menjadi aset yang haram," kata BMF Pengarah Lukas Straumann hari ini. "Terdapat banyak tanda-tanda jelas bahawa Taib telah menyalahgunakan pejabat awam untuk membina rasuah dan penipuan berasaskan bilion dolar empayar."

"Kami terkejut melihat bahawa keluarga Taib telah diperkayakan dengan tanpa malu sendiri manakala rakyat Sarawak perlu bergelut dengan kemiskinan yang berleluasa dan kekurangan mengerikan infrastruktur dan perkhidmatan kerajaan."

Selain dari Malaysia, keluarga Taib juga mempunyai kepentingan dalam sekurang-kurangnya 85 syarikat di 25 buah negara dan bidang kuasa luar pesisir, iaitu Australia (22 syarikat), Bermuda (1), Kepulauan British Virgin (7), Negara Brunei Darussalam (1), Kemboja ( 1), Kanada (9), Kepulauan Cayman (1), Fiji (3), Hong Kong (7), India (2), Indonesia (3), Jersey (1), Kerajaan Arab Saudi (1), Labuan (1), New Zealand (5), Republik Rakyat China (2), di Filipina (1), Singapura (2), Sri Lanka (1), Thailand (2), di United Arab Emirates (1), United Kingdom (4), Amerika Syarikat (6) dan Vietnam (1).

Bruno Manser Fund menyeru anti rasuah dan anti pengubahan wang haram berkuasa di seluruh dunia untuk menyiasat aktiviti perniagaan keluarga Taib dan membekukan aset keluarga Taib di negara-negara mereka.

Pemimpin perniagaan dan syarikat-syarikat dinasihatkan tidak menjalankan perniagaan dengan syarikat-syarikat keluarga Taib atas sebab-sebab undang-undang dan reputasi.


posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud