ARTIKEL SEBELUM

7/10/11

Sikit berita baekk...bajet 2012


Kerajaan hari ini mengumumkan pemberian tunai secara one-off atau sekali sahaja sebanyak RM500 kepada isi rumah berpendapatan bulanan 3,000 ringgit dan ke bawah.

Menurut Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada pembentangan Belanjawan 2012, di Dewan Rakyat, hari ini, usaha itu untuk terus meringankan belanja seharian rakyat termasuklah dalam menyekolahkan anak-anak.

“Langkah yang julung kali diambil ini membuktikan keprihatinan Kerajaan terhadap golongan berpendapatan rendah akibat kenaikan kos sara hidup. Seramai 3.4 juta isi rumah atau 53 peratus daripada jumlah keseluruhan isi rumah dijangka mendapat manfaat daripada bantuan ini,” katanya.

Menurut Najib, pemberian RM500 ini melibatkan peruntukan sebanyak 1.8 bilion ringgit.

Untuk menerima bantuan ini, ketua isi rumah yang layak hendaklah berdaftar dengan Lembaga Hasil Dalam Negeri sebagai agensi pelaksana manakala bantuan ini akan disalurkan melalui bank dan Pejabat Pos.

Selain itu, pada pembentangan belanjawan selama dua jam itu, Najib juga mengumumkan bantuan persekolahan RM100 diberi kepada semua pelajar sekolah rendah dan menengah dari Tahun Satu hingga Tingkatan Lima di seluruh negara.

“Memandangkan bantuan ini disasarkan kepada keluarga yang berpendapatan rendah dan
sederhana, atas dasar kebertanggungjawaban sosial, terpulanglah kepada budi bicara penjaga atau ibu bapa yang berkemampuan untuk menerima atau tidak.

“Di atas semuanya, langkah ini dijangka dapat meringankan beban perbelanjaan persekolahan. Bantuan ini dijangka memberi manfaat kepada kira-kira 5.3 juta pelajar dan melibatkan peruntukan 530 juta ringgit,” katanya.

Selain itu, strategi meringankan belanja seharian rakyat juga termasuk pemberian baucar buku bernilai RM200 kepada semua pelajar warganegara Malaysia di institusi pengajian tinggi awam dan swasta tempatan, matrikulasi serta pelajar tingkatan enam di seluruh negara.

Katanya, bantuan ini dijangka memberi manfaat kepada kira-kira 1.3 juta pelajar dan melibatkan peruntukan RM260 juta.

Kerajaan hari ini mengumumkan tambahan bonus setengah bulan gaji dengan bayaran minimum RM500 ringgit dan bayaran bantuan RM500 ringgit kepada penjawat awam dan juga pesara kerajaan.

Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak ketika pembentangan Belanjawan 2012 berkata bayaran itu akan dibuat bersekali dengan gaji bulan Disember ini.

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud