ARTIKEL SEBELUM

20/01/10

Tidak adil beri gambaran buruk terhadap Malaysia mengenai kalimah ‘Allah’

Tidak adil memberikan persepsi buruk oleh penganut agama Kristian terhadap Malaysia ekoran isu kontroversi kalimah “Allah” kerana negara lain juga dituduh kerana pendirian kuatnya mengenai isu sensitif dan agama tertentu.

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad (gambar) berkata sebagai contoh Switzerland yang tidak membenarkan kubah di masjid sementara wanita Muslim di Perancis dilarang memakai hijab atau tudung.

Dengan itu, tidak ada imej negara yang tidak dapat mengelakkan diri daripada kritikan dan Malaysia tidak terkecuali seperti yang dibuktikan oleh laporan buruk akhbar mengenai isu penggunaan kalimah Allah oleh penganut agama Kristian, katanya kepada pemberita selepas menyaksikan majlis menandatangani antara Petronas Lubricants International dan Proton Holdings Bhd di sini hari ini.

Dengan itu, beliau berkata negara-negara ini akan pada suatu ketika atau yang lain akan dikritik kerana tidak munasabah dan demokratik, yang akan memberikan tanggapan buruk kepada mereka.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai persepsi negatif terhadap Malaysia dari luar negara berkaitan isu kalimah Allah.

“Saya ada tanggapan atau persepsi buruk terhadap Switzerland, sebagai contoh, yang tidak membenarkan kubah dan di Perancis melarang wanita pakai tudung. Tanggapan saya terhadap negara-negara ini ialah mereka tidak demokratik. Perkara ini berlaku kepada setiap negara,” kata Dr Mahathir.

Beliau juga membidas media tempatan untuk melaporkan bahawa Malaysia bukan satu-satunya negara yang telah melakukan kesalahan dan yang lain tidak munasabah atau terbatas serta tidak sangat demokratik. — Bernama




posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud