ARTIKEL SEBELUM

3/01/10

Ayat yang nak temutah didengor...



KUALA LUMPUR 3 Jan. - Orang kenamaan, pengamal undang-undang, ahli politik dan juga menteri-menteri, adalah antara hadirin yang memberikan penghormatan terakhir kepada mendiang Datuk Seri S. Augustine Paul.

Suasana hiba dan pilu menyelubungi perkarangan kediaman hakim Mahkamah Persekutuan di Bangsar, dari mana keranda yang membawa mendiang dibawa ke gereja Parish of St Peter di Jalan Changkat Riong sebelum dikebumikan.

Augustine, 65, meninggal dunia semalam akibat penyakit kronik yang dideritainya sejak beberapa lama.

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz yang menyampaikan takziah kepada wakil keluarga mendiang menyifatkan mendiang sebagai seorang yang sangat telus dan jujur dalam perkhidmatannya.

"Bagi saya, ia satu perkara yang sedih... mendiang sangat jujur ketika menjadi hakim dan sangat memahami setiap kes yang diadilinya, katanya ketika ditemui di kediaman mendiang. - Bernama


Perghhhh...kalimah yang nak muntah aku dengor (warna merah)......is not releven hu hu huuh... ha ha ha.. didunia dia menghakimi orang dan kini dia akan dihakimi oleh hakim yang Maha Agung yakni Allah S.W.T. "maka nanti Wahai Agustine Paul apabila datang dua orang Malaikat maka hendaklah kamu jawab dengar perasaan tenang dan jangan gusar kerana mereka itu mahkluk Allah jua........blah.. blah.. blah....Gedbukkkk aduhhhh..aku diseksa...(ini cuma sketsa aku jer diharap beliau Rest in Peace..he he he ..)

Hadis mengenai Hakim

"Hakim terdiri dari tiga golongan. Dua golongan hakim masuk neraka dan segolongan hakim lagi masuk surga. Yang masuk surga ialah yang mengetahui kebenaran hukum dan mengadili dengan hukum tersebut. Bila seorang hakim mengetahui yang haq tapi tidak mengadili dengan hukum tersebut, bahkan bertindak zalim dalam memutuskan perkara, maka dia masuk neraka. Yang segolongan lagi hakim yang bodoh, yang tidak mengetahui yang haq dan memutuskan perkara berdasarkan kebodohannya, maka dia juga masuk neraka. (HR. Abu Dawud dan Ath-Thahawi)”


'Lidah seorang hakim berada di antara dua bara api sehingga dia menuju surga atau neraka'. (HR. Abu Na'im dan Ad-Dailami)

'Barangsiapa diangkat menjadi hakim maka dia telah disembelih tanpa menggunakan pisau. (HR. Abu Dawud)'

Bila seorang hakim mengupayakan hukum (dengan jujur) dan keputusannya benar, maka dia akan memperoleh dua pahala. Tetapi bila keputusannya salah maka dia akan memperoleh satu pahala. (HR. Bukhari)

'Janganlah hendaknya seorang wanita menjadi hakim yang mengadili urusan masyarakat umum. (HR. Ad-Dailami)'

Apa apa pun aku mengucapkan takziah jua kepada keluarga Beliau agar bersabo menepuh dugaan hidup...kerana akan tiba suatu hari nanti giliran kita pula dan kepada pertugas yang yang berkerja didalam hadis diatas ambil iktibarlah dari pengajaran hadis tersebut ,kerana hari ini kita menghakimi orang dan esok anda pula akan dihakim oleh Allah S.W.T dengan disaksikan oleh angota tubuh kita sendiri...

posting terkini dari batuvskayu

Bukti BN tolak Hudud